Speciaal ontworpen voor een “buitengewoon ervaren zeiler”, heeft het Project 817 voor het eerst de Feadship-werf in Kaag verlaten. ‘Project 817’ is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Feadship Studio De Voogt en Azure en Peter Marino Architects. Het is een van de langere sloepen die Feadship in het laatste decennia te water heeft gelegd en wordt aangeprezen als een eco-friendly jacht.
Project 817
Tuurlijk valt het megalomane schip op vanwege z’n omvang, maar diep van binnen speelt er ook een andere factor mee die zeer noemenswaardig is. Project 817 beschikt namelijk over een hybride aandrijflijn, wat ervoor zorgt dat je twaalf knopen kunt varen, terwijl eventuele uitlaatgassen worden gefilterd in de ingebouwde katalysator. Heb je nogal haast, dan kan het jacht in diesel direct-modus twintig knopen bereiken.

“De eigenaar van Project 817 heeft de afgelopen jaren vrijwel elk Feadship dat beschikbaar is in de wereldwijde vloot gecharterd en heeft zich ten doel gesteld de milieu-impact van dit 94 meter lange, puur op maat gemaakte Feadship op ongeveer hetzelfde niveau te houden als zijn vorige Feadship”, aldus de Nederlandse scheepswerf.

De romp verbergt ook de 14 meter lange tender van het jacht, de grootste die ooit op een Feadship is geïnstalleerd, evenals de tenderdeuren waardoor het wordt gelanceerd.
Ecologisch
Het optimaliseren van de efficiëntie van de airconditioning om overmatig stroomverbruik te voorkomen stonden hoog in het vaandel. De ‘ less is more’ -filosofie van de eigenaar heeft elk aspect van het ontwerp van binnen en van buiten beïnvloed, met een overvloed aan strakke lijnen. Verder zijn er inplaats van reguliere deuren overal automatische schuifdeuren geïmplementeerd. Scheelt weer wat onnodig fysieke arbeid, nietwaar?

De romp is geschilderd in een speciale parelwitte kleurstelling en is ontworpen, ontwikkeld en gebouwd om zo efficiënt mogelijk te zijn. Niettemin is binnen de 14 meter lange balk ruimte gevonden voor de grootste tender en langste rompdeuren die tot nu toe op een Feadship zijn gezien. De anonieme ervaren zeiler zal hiermee ongetwijfeld op z’n wenken bediend worden.
Meer details over dit nieuwe familielid van de Feadship-vloot en – haar naam – zullen worden bekendgemaakt nadat de eerste proefvaarten zijn afgelegd.