Het hybride-tijdperk van Lexus ging van start in 2005, met de RX 400h. Ondertussen heeft Lexus ruim twee miljoen modellen met een geavanceerde hybride-aandrijflijn aan de man gebracht. Het nieuwgeboren concept-familielid is genaamd: LF-Z Electrified.

Lexus LF-Z Electrified

De LF-Z conceptcar laat zien wat Lexus in 2025 wil realiseren op het gebied van prestaties, design en technologie. Het studiemodel maakt gebruik van een speciaal voor elektrische aandrijving ontworpen platform. Hierin kunnen geavanceerde technologieën zoals vierwielaandrijving worden verwerkt.

LF-Z Electrified

Het is een elektrische crossover van 4,8 meter lang en 1,96 meter breed. Het model is 1,6 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,9 meter. Het voertuig heeft een 90 kWh accupakket met een 150 kW laadvermogen. De 545 pk en 700 Nm koppel sterke EV zit binnen drie seconden alweer op de 100 km/u, om op 200 km/u z’n topsnelheid aan te tikken. De actieradius bedraagt 600 kilometer WLTP, 25 kilometer meer dan de Tesla Model S.

11-Lexus-LF-Z-Electrified

Door de effectieve plaatsing van accu’s en elektromotoren is het zwaartepunt zeer laag en de rijbeleving uitermate direct. Het nieuwe aandrijfsysteem maakt de verdeling van de aandrijfkracht over de vier wielen volledig variabel. Afhankelijk van de omstandigheden is de LF-Z Electrified voor-, achter- of vierwielaangedreven.

Conceptcar

De conceptcar heeft een lage neus en het passagierscompartiment kenmerkt zich door vloeiende lijnen, die uitmonden in een relatief hoge achterzijde. Samen met de forse spoorbreedtes draagt dat bij aan de krachtige uitstraling.

17-Lexus-LF-Z-Electrified

De opvallende lijnvoering tussen de wielkasten en de geprononceerde vorm van de wielkasten zelf benadrukken visueel de kracht van het DIRECT4 systeem. De achterzijde valt op door een heldere, horizontale lijnvoering met slanke lichtunits. Het nieuwe Lexus logo staat symbool voor de nieuwe designlijn van het merk.

Interieur

De nieuwe ‘Tazuna’-cockpit tilt die filosofie naar het volgende level. In de LF-Z Electrified vertaalt dit zich in een clustering van bedieningselementen op het stuur en een Head-Up Display met augmented reality in het blikveld van de bestuurder.

De strakke interieurafwerking en het glazen, automatische panoramadak versterken de lichte uitstraling in de cabine. Het dak heeft ook een verlichtingsfunctie die een nachtelijke hemel verbeeldt, zoals een Rolls-Royce maar dan anders. De stoelen achterin hebben voor maximaal comfort een verstelbare rugleuning en een massagefunctie.

Klinkt allemaal erg leuk, maar we moeten nog maar zien of dit concept over vier jaar nog zo vooruitstrevend is, als het nu doet geloven. Dan vindt namelijk pas de lancering plaats van dit elektrische Lexus-spektakel. Lees op de Lexus site meer informatie.

rijden achterkant