Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van Ferrari kondigde voorzitter John Elkann aan dat de eerste EV van het steigerende paard halverwege dit decennium zal arriveren. Behoorlijk opmerkelijk, want dit is om en nabij zes maanden nadat voormalig CEO Louis Camilleri zei dat het bedrijf nooit volledig elektrisch zou gaan.

Ferrari SF90 Stradale

Ferrari’s eerst hybride kwam uit in 2019 – SF90 Stradale met 986 pk – en bleek een hit bleek te zijn bij zowel de autopers als bij petrolheads, leek Camilleri nooit volledig overtuigd door de elektrificatie. Datzelfde jaar zei de directeur dat een elektrische auto van het merk op zijn vroegst in het laatste deel van het decennium zou arriveren en dat klanten het naar zijn idee moeilijk vinden om te wennen aan het idee van een volledig elektrische auto van het tijdloze, Italiaanse merk. Elkann ziet dat anders.

Ferrari SF90 Stradale

Ondanks deze onverwachte wending, hoef je niet bang te zijn dat ze hun verbrandingsmotoren stopzetten. Elkann plaagde de komende maanden het debuut van drie nieuwe auto’s, hoewel hij geen details gaf. Ferrari kijkt terug op een jaar waarin maar liefst drie nieuwe modelvarianten werden gelanceerd: de Portofino M, de SF90 Spider en racer 488 GT Modificata.

Elkann liet ook weten dat het antwoord van het merk op de Lamborghini Urus SUV, de Purosangue, op schema ligt om volgend jaar te lanceren.

“We zijn erg enthousiast over onze eerste volledig elektrische Ferrari die we in 2025 willen onthullen”, zei hij tijdens de meeting. “We blijven onze elektrificatiestrategie op een zeer gedisciplineerde manier uitvoeren.” Elektronische-ontwikkeling is echter niet het enige waar Ferrari zich op focust. Zo wil het merk in 2023 terugkeren in de 24 uur van Le Mans. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan nieuwe manieren om de ijzersterke merknaam van Ferrari te verzilveren, zoals met luxe ‘merchandise’ en de heropening van een restaurant in Maranello. Genoeg om je als Ferrari-fanaat over op te winden.