Rolls-Royce-eigenaren kunnen vanaf vandaag eindeloos personalisaties laten verrichten op hun Ghost, Cullinan of Phantom. Maar daar blijft het niet bij. Sinds de geschiedenis van de met de hand gebouwde voertuigen, hebben we nog geen concurrentie gevonden voor de Sweptail uit 2017, die een bescheiden 11,5 miljoen euro kostte. Daar gooit de Boat Tail nog een schep ter grootte van zo’n 22 Black Badges bovenop. Deze wagen gaat namelijk ruim 23 miljoen euro bedragen.

Rolls-Royce: uitermate zeldzaam én kostbaar

Rolls-Royce heeft dit weten te realiseren met dank aan de Coachbuilding afdeling. Alleen klanten die door het bedrijf zijn uitgenodigd, mogen gebruik maken van de Coachbuild-services. Waarschijnlijk blijft het dus bij kijken, want Rolls-Royce gaat er maar drie van fabriceren. De Boat Tail is geïnspireerd op een serie zeldzame Rolls-Royces uit de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw die allen een bootthema omvatten. Vandaar ook de naam.

Met de naam in je achterhoofd, kan je het zien als een superjacht van jewelste op wielen, dat zich uitstrekt tot 5 meter lang. Meest opvallend aan het exterieur: de omhullende voorruit en een prachtige tweekleurige blauwe buitenkant. De ontwerpers hebben de donkerblauwe tint op de motorkap met de hand geschilderd, die doorloopt tot aan de bumper, alleen gescheiden door het teakhout op z’n achterkant. Dat staat in een beeldend contrast met de resterende babyblauwe stukken.

Rolls-Royce Boat Tail

De volledig afneembare stoffen kap die aansluit op het houten achterdek, vouwt niet mechanisch op, maar de chauffeur moet dit handmatig verrichten. Wat een armoe voor deze prijs, maar goed. Daarentegen is wel een tijdelijke kap in de kofferbak opgeborgen die nog weleens van pas kan komen in ons klimaat.

“Het toppunt van maatwerk”

Ook na het openen van het gestroomlijnde portier, zal je op de de stoelen en het stuur weer blauw zien, in tegenstelling tot het gelakte hout op het dashboard dat het achterdek nabootst. Het instrumentenpaneel draagt ​​een unieke, gevlochten textuur, bekend als guilloche, wat gebruikelijk is bij de constructie van fijne sieraden en horloges. Uiteraard ook weer in het blauw.
Rolls-Royce Boat Tail

Rolls-Royce geeft geen details over de aandrijflijn, maar het is logisch om aan te nemen dat de beroemde 6,7-liter V12 van het merk onder de motorkap leeft. Die motor levert 563 pk in de Cullinan en Phantom en tot 600 pk in de Black Badge modellen.

Dubbele champagne-ijskast en cocktailtafels

Accessoires in overvloed sieren ook de cabine. De “hostingsuite” onder het achterdek verbergt een dubbele champagnekoelkast die speciaal is ontworpen voor de favoriete jaartallen van de klant. Aan de andere kant zijn zilveren bestek met het gegraveerde “Boat Tail” emblemen ondergebracht, samen met bijpassende porseleinen borden met platina randen. Voor extra plezier in de zon springen een parasol en twee stoffen krukken uit het achterdek, evenals twee cocktailtafels aan weerszijden.

Rolls-Royce Boat Tail

Al met al het dit project zo’n vier jaar in beslag genomen. “Met zijn opmerkelijke realisatie vormt Rolls-Royce Boat Tail een cruciaal moment in de geschiedenis van ons merk en in het hedendaagse luxelandschap.” zegt CEO Torsten Muller- Otvos. “Het resultaat is een van de meest opmerkelijke auto’s ooit in de geschiedenis. Ik zou zelfs zeggen dat het waarschijnlijk niet eens een auto is.”

Lees de uitgebreide optielijst van dit unieke voertuig op de website van Rolls-Royce.