Inderdaad, een superjacht huren en laat staan kopen is niet voor iedere sterveling weggelegd. Want met het kopen alleen ben je nog niet klaar, integendeel zelf. Factoren als onderhoud, ligplaatsen en invoer- en aanmeerkosten kosten mogen ook zeker niet buiten beschouwing worden gelaten. Vandaar hier de onvoorziene kosten die je moet afwegen bij het kopen én onderhouden van een jacht.
Volgens Towergate Insurance betalen jachteigenaren jaarlijks namelijk zo’n 10 procent van de aanschafkosten aan het onderhouden van hun superjacht. De meesten houden hun schip niet langer dan 3 jaar in bezit en dat zou zomaar te maken kunnen hebben met de torenhoge kosten die een jacht – los van de aanschafprijs – met zich meebrengt.
1. De kapitein en z’n crew
Tenzij jezelf van plan bent om de keuken te runnen, het schip van ‘a’ naar ‘b’ te vervoeren en zelf alle randzaken op te lossen heb je een kapitein en z’n crew nodig om een jacht draaiende te houden. Dit team doet dat echter niet voor niets en de kosten hiervan kunnen jaarlijks al gauw oplopen tot de 100.000 euro, maar ook alle crewleden tezamen kosten wel meer dan 200.000 euro per jaar.
2. Inspectiekosten
Los van eventuele schade en onderhoud moet een superjacht ook elk jaar door een deskundige gecheckt. En iedere 2,5 jaar moet de sloep grondig worden doorlopen. Er zijn veel plekken die gecheckt moeten worden, waardoor de kosten ook alsmaar verder oplopen. Dit alleen al kan in de duizenden euro’s oplopen, terwijl we dan de eventuele onderhoudspunten en restauraties nog niet eens benoemen.
3. Verzekerings- en dieselkosten
Net als bij ieder voertuig moet je voor een jacht verzekeringskosten betalen. Volgens Smart Yachts betaal je voor een jacht van 50 meter een flinke 60.000 euro per jaar aan verzekeringskosten. Een jacht vaart daarnaast ook niet op lucht. Voor de diesel betaal je tot wel 232.000 euro per jaar, maar dat hangt natuurlijk af hoe frequent je ermee aan de vaar gaat. Maar schrik niet op dat wanneer je het jacht veelvoudig voor anker laat liggen dat de aanlegkosten hoger zijn zijn.
4. Communicatiekosten
De kapitein kan niet zomaar het jacht losmaken van de kade en richting open wateren varen. Nee, hij moet ook zorgen dat hij kan communiceren met verschillende kustwachten. Daar blijft het niet bij, want de crew steekt niet van wal zonder de benodigde communicatiemiddelen. Hoe kwalitatiever, hoe beter. Deze communicatiekosten bij elkaar opgeteld kunnen al gauw oplopen tot een kostenpost van zo’n 55.000 euro per jaar.
5. Invoer- en aanlegkosten
Net als tolwegen, is er een soortgelijk systeem wanneer je de grens overvaart. Deze kosten verschillen natuurlijk significant per land. Maar de grootste verborgen kostenpost van een jacht zijn waarschijnlijk toch wel de kosten voor het aanmeren en een plekje langs de kant. Luxe havens als Capri en Di Ponto Cervo rekenen in het hoogseizoen een tarief tot 3.000 euro per dag. De meeste tijd van het jaar slijt het bootje wel langs de kant van een haven. De kosten lopen volgens Towergate Insurance dus al gauw op tot 350.000 euro per jaar.
Houd hier even rekening mee voordat je koers zet richting de eerste de beste scheepswerf, ook al zijn de in Nederland nog zo sterk vertegenwoordigd in de jachtenbouw.