Terwijl de verkoop van BMW nu wordt gedomineerd door cross-overs, valt niet te ontkennen dat de geschiedenis en fanfare van het merk worden gedomineerd door sedans. Dat maakt de 2022 BMW i4, die vandaag is onthuld met volledige specificaties en foto’s, des te interessanter. De i4 M50 is de eerste keer dat BMW een echte M-versie van een EV heeft gemaakt. Naast de snelle versie zet BMW ook de eDrive40 tentoon. Deze is minder krachtig maar rijdt wel verder op één acculading.

2022 BMW i4 Performance

In zekere zin zou je het kunnen zien als een volledig elektrische 4 Serie Gran Coupé. De naam en het interieurontwerp zouden die claim ondersteunen, net als zijn coupé-achtige carrosserie die net iets langer is dan de sedan van de 3-serie. Het is ook iets breder en hoger, afhankelijk van de i4 die je kiest.

BMW-i4-Performance-3

Er zullen dus twee modellen zijn: de i4 eDrive40 en i4 M50. Ze delen een gemeenschappelijk 81,5 kilowatt batterijpakket, maar hun motoren verschillen. De basis eDrive40 heeft een enkele achtermotor met geïntegreerde transmissie met één snelheid die 335 pk en een koppel van 317 Nm koppel produceert. De M50 heeft motoren voor en achter voor een effectieve vierwielaandrijving, waarmee de hoeveelheid paarden verder stijgt naar 544 en het Nm koppel komt neer op 795.

BMW-i4-Performance-1

De adaptieve M-ophanging, standaard op de M50 en optioneel op de eDrive40, is een door de bestuurder te selecteren systeem met verschillende modi. De besturing is snelheidsgevoelig met twee instellingen: Comfort en Sport. De M50 is ook een tandje zwaarder de eDrive40, de eerstgenoemde weegt 2.290 kilo en de laatstgenoemde 2.125 kilo.

Vanafprijzen

De prijs van de BMW i4 M50 is € 73.496 euro zonder opties. De eDrive40 is iets malser qua prijs: € 60.697. Lees meer over deze nieuwe EV’s op website van BMW.

BMW-i4-Performance-4