Hongkong is meermaals uitgeroepen tot de duurste stad om te wonen. Dit gegeven zie je in allerlei vormen terug, zo ook de parkeerplekken. De Aziatische metropool met vele verbazingwekkende wandelpaden, een bruisend nachtleven en oneindige wolkenkrabbers staat ook bekend om het voortdurend breken van zijn eigen record voor ’s werelds duurste parkeerplaats.

Bugatti Veyron of parkeerplaats?

Hong Kong handhaaft de reputatie veel te duur te zijn, inclusief parkeerplaatsen in de stad die miljoenen kosten. Een parkeerplaats in de kleine wijk Mount Nicholson, een luxe woonwijk van Wharf Holdings en Nan Fung Group op The Peak, bracht meer dan HK $ 10 miljoen (zo’n 1,07 miljoen euro) op. Hiermee verbrak het het vorige wereldrecord, overgrens ook in Hong Kong, dat in oktober 2019 voor HK $ 7,6 miljoen werd verkocht.

De ontwikkelaars Wharf (Holdings) en Nan Fung Group verkochten vorige maand 29 parkeerplaatsen in fase twee en drie van het luxeproject via een gesloten aanbesteding aan een aantal  huiseigenaren, waarbij een van de plekken dus werd opgekocht voor meer dan HK $ 10 miljoen.

Het is nu de duurste plek om een ​​auto te parkeren, niet alleen in Hong Kong, maar zelfs in de hele wijde wereld. Daarvoor werd een parkeerplaats in de pluche wijk Kowloon verkocht voor maar liefst 6 miljoen HKD ($ 760.000).

Weinig parkeergelegenheid

Volgens de BBC zijn de wegen van de stad voortdurend verstrikt in het verkeer, en als je verder rekent, is er nog geen 3 vierkante meter parkruimte per bewoner, in wezen de grootte van een doodskist, net als een tamelijke hoeveelheid huizen. Hierdoor rijzen de prijzen van parkeerplaatsen de pan uit.

Dit komt mede doordat minder dan een kwart van alle grond in Hongkong is ontwikkeld en slechts 3.7% is wordt gebruik voor stedelijk leven. In een eerder artikel zochten we al uit waarom Hong Hong zo oorverdovend prijzig is.

William Lau, Sales Director bij Centaline Property Agency zegt: “Wat hen het meest zorgen baart, is dat ze ruimte nodig hebben om hun auto’s te parkeren en niet het geld. Ze hebben het voor eigen gebruik gekocht en niet als investering. Thomas Lam, uitvoerend directeur van Knight Frank, zong een soortgelijk deuntje: “Als er vraag is naar parkeerplaatsen, moeten eigenaren het van de ontwikkelaar kopen, en ze zullen het niet goedkoop verkopen.” Het feit dat één op de zeven mensen in Hong Kong miljonair is, maakt dit nieuws verteerbaar voor de inwoners van Hong Kong.