De supermarkten kleurden oranje en we trokken met z’n allen massaal naar de supermarkten om inkopen te doen voor tijdens, na en voor de wedstrijd. Maar dat is niet meer. Na een kans van Malen ging De Ligt onhandig naar de vlakte terwijl hij de bal met z’n handen wegsloeg. Tsjechië overmeesterde de tien resterende Oranjeleeuwen en ronde uiteindelijk de wedstrijd af met 2-0 winst. Een groot verlies voor onze voetbalnatie, maar ook de supermarkten lopen door deze ‘vroege’ uitschakeling behoorlijk was mis.

Dat zijn de ondervindingen van het economisch bureau van ING. Wanneer Oranje aan de beurt is om aan te treden in het stadium, zorgt dat doorgaans voor meer verkoop. Logisch, want haast iedereen grijpt wel naar het bakje met borrelnootjes, trekt een zak chips open, drinkt bier of sabreert toch nog een flesje extra.

Supermarkten 10 miljoen extra omzet per wedstrijd

ING-econoom Marten van Garderen schat in dat er voor de supermarkt zo’n 10 miljoen euro extra omzet wordt gedraaid per wedstrijd. Dankzij Tsjechië, maar eigenlijk vooral door ons eigen elftal, zijn we niet door naar de kwartfinale, halve finale en finale. Dat zijn drie wedstrijden waar 10 miljoen euro omzet wordt misgelopen.

Echter is er  in de voorgaande wedstrijden relatief meer ingekocht, dan dat gebruikelijk tijdens een Europees Kampioenschap. Voornamelijk vanwege het feit dat voetbalfans de wedstrijden thuis moesten kijken, in plaats van in de stadiums, kroegen en pleinen. Van Garderen gaat er vanuit dat dit per wedstrijd enkele miljoenen euro’s aan extra supermarktomzet heeft opgeleverd.

45 miljoen aan Oranje-artikelen

Eerder kwam ING met de inschatting dat Nederlanders dit EK in z’n totaliteit ruim 45 miljoen euro aan Oranje-artikelen zouden uitgeven. De Oranjekoorts zorgt ervoor dat men vlaggetjes, sjalen, kleding en triomfantelijke hoedjes kocht. Ook al hebben velen al de nodige aankopen gedaan, en met de zelfde gang weer hebben verscheurd of weggehaald, zullen toch tamelijke hoeveelheden achterblijven in de schappen. Een exact cijfer is daar niet op te plakken.