Adidas verkoopt zijn slecht presterende dochtermerk Reebok na een periode van 15 jaar. Ze hebben er alles aan gedaan om Reebok op de been te krijgen, maar met terugwerkende kracht bleek het meer een blok aan de been. Daar is adidas nu van bevrijd en het is aan Authentic Brands Group Inc. (ABG) om de nalatenschap voort te zetten, die het Britse sportmerk overneemt voor $2,5 miljard, omgerekend €2,1 miljard.

Adidas loopt tegen financiële tegenslagen met Reebok

Adidas nam Reebok in 2006 onder hun hoede. Daar was een bedrag van 3,6 miljard dollar mee gemoeid. En het bleek dat hun rendement op de investering meer kwaad dan goed leek te doen. Terwijl Reebok de afgelopen jaren een verandering ten goede begon te maken met modellen zoals de Club C ’85 en Iverson Retros die terugkeerden naast zijn adidas crossover-modellen, leefde het merk nooit op tot de verwachtingen. Naar aanleiding hiervan zette adidas Reebok begin dit jaar al formeel in de verkoop, na meer dan een decennium aan pogingen om Reebok op rit te krijgen.

Authentic Brands Group Inc. ziet potentie

Het merk wordt overgenomen door Authentic Brands Group Inc. (ABG) – een in New York gevestigde merkbeheerorganisatie die meer dan 30 merken beheert – naast de licenties en beeltenissen van beroemdheden als de overleden Marilyn Monroe, Muhammad Ali and Elvis Presley en samenwerkt met o.a. Shaquille O’Neal. In de afgelopen jaren heeft Reebok enig succes geboekt met het samenwerken met artiesten door middel van retro-sneakers, zoals de Reebok Question, maar andere samenwerkingen sloegen finaal de plank mis, of sloegen gewoonweg niet aan bij de consument.

“Het is een eer om de nalatenschap van Reebok voort te zetten”, zegt Jamie Salter, oprichter, voorzitter en CEO van ABG in een verklaring. “Dit is een belangrijke mijlpaal voor ABG en we zetten ons in voor het behoud van de integriteit, innovatie en waarden van Reebok, inclusief zijn aanwezigheid in bakstenen en mortel. We kijken ernaar uit om nauw samen te werken met het Reebok-team om voort te bouwen op het succes van het merk.”

Adidas heeft geen plannen om af te zwakken

Het Duitse sportmerk wilde Reebok inzetten om Nike te kunnen bijbenen. In 2007 was Reebok goed voor zo’n 25 procent van de totale omzet van adidas, maar deze zomer voor nog maar 6,4 procent. Ondanks de tegenvallende resultaten, zullen ze blijven vechten voor de toppositie in strijd met het grootse sportmerk ter wereld. Focussen op zichzelf als merk is een belangrijk doel, zegt CEO Kasper Rorsted. “En duurzame waarde creëren voor al onze stakeholders.”