De meeste tieners moeten het naast school doen met een zakcentje van hun ouders of een karig bijbaantje. Toch worden in deze levensfase persoonlijkheden, ideeën en eigen opvattingen gevormd. Een handje vol wist op het juiste moment te handelen en stonden aan de wieg van de de toonaangevende bedrijven van nu. Ze zijn begonnen in hun studentenkamer, een slaapzaal of vanuit hun garage. Hier volgen de meest succesvolle bedrijven die zijn opgericht door tieners.

Mark Zuckerberg – Facebook

Mark Zuckerberg beveiliging

We kunnen deze 5 natuurlijk met niemand anders dan Mark Zuckerburg beginnen. Zijn verhaal is natuurlijk overal te lezen, dus we houden het even op een beknopte versie. Als eerstejaarsstudent aan de Harvard University in 2003, creëerde Mark Zuckerberg de website genaamd Facemash. Hoewel de site werd verwijderd, leidde het Zuckerberg en enkele van zijn vrienden om Facebook vanuit hun slaapzaal te op te zetten. Via de sociale netwerksite konden Harvard-studenten online verbinding maken. Hij was pas 19 jaar oud , maar Zuckerberg had zojuist iets gecreëerd dat de manier waarop mensen communiceren voor altijd zou veranderen. Tegenwoordig is Facebook een van de grootste sociale-mediaplatforms en is Zuckerberg $ 127,1 miljard waard .

Michael Dell – Dell

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door michaeldell (@michaeldell)

Toen Michael Dell in 1984 een eerstejaarsstudent was aan de Universiteit van Texas in Austin, begon hij computers te upgraden met een winstoogmerk. In ditzelfde jaar stopte haakte hij af van zijn studie, nadat hij 80.000 dollar had verdiend aan computerverkopen. Vanaf dat punt begon hij zich volledig te focussen aan zijn eigen bedrijf, dat indertijd PCs Limited heette, terwijl hij nog maar 19 jaar oud was. We spoelen even door naar vandaag de dag. Micheal staat nog altijd aan het roer bij Dell, dat een waarde heeft van $ 94,22 miljard. Zijn persoonlijke waarde bedraagt meer dan $ 31 miljard.

Fred DeLuca – Subway

Subway

In 1965 had de 17-jarige Fred DeLuca extra geld nodig voor zijn studie, dus besloot hij zijn eigen bedrijf te openen. Hij wendde zich tot Peter Buck, een kernfysicus en vriend van de familie, voor een lening van $ 1.000 . Samen openden ze Pete’s Super Submarines in Bridgeport, Connecticut. Een paar jaar later werd het bedrijf omgedoopt tot Subway. Al gauw verspreidde de franchise zich over de Verenigde Staten en wereldwijd. In 1988 had Subway 2.000 locaties. In 1990 bereikte het de grens van 5.000 winkels. En in 1994 had het meer dan 8.000 locaties. Tegenwoordig heeft Subway 24.008 locaties in de VS. DeLuca werkte met Subway als executive tot aan zijn overlijden in 2015 op 67-jarige leeftijd. “Ik wist niets van het maken van sandwiches, noch van de voedingsindustrie”, schreef DeLuca later in een boek. Dat geeft maar aan je dat je soms gewoon moet doen, in plaats van piekeren of je wel over de juiste kennis beschikt.

Matt Mullenweg – WordPress

In 2001 creëerde Michel Valdrighi een eenvoudig content-managementsysteem. Matt Mullenweg hostte zijn eigen persoonlijke blog op het systeem toen hij zijn frustraties uitte over technische problemen. Als reactie hierop ontwikkelde Mullenweg een nieuwe versie van b2/cafelog, die uiteindelijk transformeerde in WordPress. Mullenweg was toen net 19. In mei 2012 werd Mullenweg vermeld in Forbes Most Influentia Angel Investors en in december 2012 werd Mullenweg vermeld in 2012 Forbes’s 30 Under 30 in Media. Momenteel is WordPress is ’s werelds populairste contentmanagementsysteem dat 34% van alle websites op internet aandrijft. Hij heeft de vinger in de pap bij nog een aantal andere bedrijven en is een actieve filantroop.

Pete Cashmore – Mashable

Megabedrijven tieners

In 2005 creëerde Pete Cashmore Mashable in Aberdeenshire, Schotland, toen hij nog maar een tiener was. Indertijd was de website een techblog dat zich voornamelijk richtte op de veranderende wereld van technologie en menselijke interactie, maar groeide vervolgens uit tot veel meer dan dat alleen. In de daaropvolgende decennia veranderde Cashmore Mashable in een wereldwijd mediabedrijf. In 2009 werd Cashmore net als Mullenweg hierboven meegenomen in Inc ’s “30 Under 30” van Forbes en werd hij in 2009 door INQ ook uitgeroepen tot de meest invloedrijke Brit en meest invloedrijke Twitter-gebruiker ter wereld. Mashable was in mei 2015 volgens de 249e meest bezochte website ter wereld, met ongeveer 42 miljoen individuele bezoekers.

Gymshark hadden we zonder twijfel ook hieraan kunnen toevoegen, maar daar schreven we recent al een apart artikel over. Die kan je lezen door hier te klikken