Begin april bracht zakenblad Forbes naar buiten dat Kim Kardashian negen nullen op haar bankrekening heeft staan en daarmee de titel miljardair vol trots mag dragen. Dit dankzij haar realityshow, maar vooral vanwege haar goedlopende cosmeticalijn. Rihanna, echte naam Robyn Fenty, kennen we vooral van haar muziek, maar heeft net als Kim een cosmeticalijn die door het dak gaat, Fenty Beauty. Ook zij gaat als 33-jarige vanaf nu door het leven als miljardair.

Rihanna is officieel een miljardair

Op woensdag onthulde de publicatie van Forbes dat de Grammy bekroonde artiest en schoonheidsmagnaat een geschat vermogen van ongeveer $ 1,7 miljard had aangetikt. Dit gegeven maakt Rihanna naast miljardair zijnde ook meteen de rijkste vrouwelijke muzikant ter wereld, zonder veel noten te zingen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door badgalriri (@badgalriri)

Het spreekt voor zich dat het vermogen van Rihanna nauw verbonden is met haar schoonheidsimperium, los van haar succesvolle muziek carrière uiteraard. Volgens Forbes is ongeveer 1,4 miljard dollar van het bedrag van 1,7 miljard dollar exclusief afkomstig van Fenty Beauty, dat ze in 2017 oprichtte. Maar hoewel Rihanna niet de eerste beroemdheid is die een schoonheidslijn lanceert, heeft Fenty Beauty de grenzen op meer dan één manier verlegd.

Joint venture met LVMH

Het merk staat vooral bekend om zijn toewijding aan een inclusieve productlijn, met foundation verkrijgbaar in 50 tinten, gericht op donkere tinten voor gekleurde vrouwen. De inclusieve houding werd gesteund door het Franse LVMH van Bernard Arnault, dat een 50-50 joint venture aanging met Rihanna. Naast CEO fungeert de van origine Barbadaanse ook als model van het cosmeticabedrijf.

De producten waren online en in de Sephora-winkels van LVMH verkrijgbaar en sloegen vrijwel direct aan. In 2018, het eerste volledige kalenderjaar, bracht de lijn meer dan USD $ 550 miljoen aan jaarlijkse inkomsten op. Dat is zelfs meer dan de cosmeticalijnen van onder meer Kylie Jenner (Kylie Cosmetics) en Kim Kardashian (West’s KKW Beauty). Terwijl de verkoop van cosmetica tijdens de pandemie vertraagde, zijn schoonheidsbedrijven evenveel waard als altijd.

Rihanna

Fenty Beauty een conservatieve $2,8 miljard waard, schat Forbes. En alle tekenen wijzen erop dat het bedrijf blijft groeien. In haar jaarverslag voor 2020 zei LVMH dat Fenty Skin, dat vorig jaar werd gelanceerd, een “veelbelovende start” had en “een ongekende buzz genereerde” en dat “zijn aantrekkingskracht als een vooraanstaand make-up merk handhaafde.”

Afgezien van Fenty Beauty, komt de resterende rijkdom voornamelijk van haar uitgebreide muziekcatalogus en acteercarrière. Om nog maar te zwijgen van haar aandeel in haar lingeriebedrijf, Savage x Fenty, dat naar schatting $ 270 miljoen waard is. De zangeres bracht voorheen haast ieder jaar wel een nieuw album uit, maar sinds Anti uit 2016 bleef het stil.