Er zijn van die merken die zich zo diep geworteld in de wereldwijde cultuur dat ze niet meer zijn weg te denken. Rolex maakt daar zonder enige twijfel deel van uit. Het Zwitserse horlogemerk symboliseert rijkdom, succes, stijl, kwaliteit en is voor sommigen meer een statement dan een accessoire waar de tijd op te zien is. Nu het Zwitserse merk al ruim 116 jaar bestaat, is het mogelijk om de visionaire strategieën vast te stellen die het bedrijf op de uurwerken-troon hebben gehesen.

De beginjaren van Rolex

In 1905 richtten de in Duitsland geboren Hans Wilsdorf en zijn zwager Alfred Davis het merk op. In eerste instantie gaf hij het de naam Wilsdorf & Davis, maar werd door Wilsdorf in 1908 geregistreerd als Rolex. Het in Londen gevestigde bedrijf importeerde Zwitserse uurwerken en verkochte ze weer door aan juweliers die hun eigen naam op de wijzerplaten zetten.

De oprichter van Rolex, Hans Wilsdorf

In 1926 brachten ze een 100% waterdichte, vuilwerende en schokbestendige horlogekast uit. Deze verkreeg de naam Oyster, vanwege de simpele reden dat het iets weg had van een gesloten oester. Na een aantal tactische publiciteitsstunt nam de de vraag naar de Zwitserse horloges in rap tempo toe en de Britse belastingen op de Zwitserse uurwerken die Rolex gebruikte, waren voor Wilsdorf aanleiding om het bedrijf in 1919 naar Genève, Zwitserland te verhuizen.

In 1931 introduceerde Rolex het eerste automatisch opwindbare polshorloge, de geboorte van de legendarische Oyster Perpetual. Het automatisch opwindbare uurwerk was een technisch wonder dat de aandacht trok vanwege het gemak en de minimale slijtage van het handmatige opwindmechanisme en de kroondraden. Wederom hadden ze een primeur te pakken en haalde ze de krantenkoppen.

Tweede Wereldoorlog

Ondanks de neutraliteit van Zwitserland was de Tweede Wereldoorlog een uitdaging voor de Zwitserse horloge-industrie en waren er maar weinig technologische innovaties gericht op de civiele markt. Alleen Rolex hield zich hier niet aan en in 1945 kwamen ze met de Rolex Datejust aanzetten. De Datejust was het eerste horloge waarbij de datum onmiddellijk om middernacht verspringt.

Rolex

De welbekende Datjust

Na de oorlog was Rolex als enige klaar om een ​​steeds welvarender burgermarkt te bevoorraden die futuristische producten wilde, en het merk vond innovaties. Tot op de dag van vandaag is geen enkel horloge zo direct herkenbaar als uurwerk met een Cyclops en een gecanneleerde lunette, waardoor de horlogepictogrammen Datejust, Day-Date en Sky-Dweller ontstaan.

De Rolex Air-King, Expolorer, Subariner, GMT-Master en Day-Date

De jaren 1950 waren keerpuntjaren voor Rolex, met de lancering van de Air-King (1958), de Explorer (1953), de Submariner (1953), de GMT Master (1955), de Day-Date (1956), de Milgauss (1956), de Lady-Datejust (1957) en het eerste Deep Sea-model (1960). Met uitzondering van de Day-Date en de GMT Master, de eerste in zijn soort, waren de naoorlogse aanbiedingen van Rolex zeer overtuigende configuraties van reeds bestaande technologieën. En vandaag zijn ze nog even relevant als ooit tevoren en ook is de waarde van de meeste modellen aanzienlijk in prijs gestegen.

Er is niet één antwoord op de vraag waarom Rolex Rolex is, maar meerdere factoren die dit gegeven kunnen verklaren. Zoals de dragers, want er zijn door de jaren heen heel wat invloedrijke Rolex-liefhebbers geweest. Eigenlijk een soort voorloper van inclineren. Van Winston Churcull tot Martin Luther King en van Barack Obama tot Paul Newman. Ook de prijs past bij een nog nét bereikbare jongensdroom en geeft het merk iets om naar te aspireren. Het is een statussymbool, een boodschap die velen aanspreekt. Zoals een huis met rieten dak hebben, of een Porsche hebben, maar dan ook echt altijd bij je hebt. Wat 911 voor Porsche is, is Oyster voor Rolex.

Rolex blijft eeuwig in de mode

Rolex heeft zich door de jaren ontwikkeld tot een van de meest toonaangevende en herkenbare horlogemakers aller tijden. Ondanks alle marketingstunts, heeft het merk zich namelijk nooit laten verleiden zijn focus te verliezen en heeft het merk iets mysterieus. Rolex’ toewijding aan zijn originele ontwerpen ervoor te hebben gezorgd dat de horloges nooit uit de mode zullen raken, zelfs als nieuwe materialen en technologieën langzaam hun weg vinden naar nieuwe modellen. Eeuwig in de mode zijn, meer dan wat dan ook, heeft ervoor gezorgd dat Rolex in de nabije toekomst koning zal blijven.