Iedereen wist al dat alles van Bugatti een godsvermogen kost, naast de auto’s kosten zelfs de scheermessen en pooltafels een fortuin. Als je eenmaal zo’n prachtige sportwagen van Bugatti hebt bemachtigd, moet je hem natuurlijk ook goed onderhouden. Bij ‘normale auto’s’ is dat relatief gemakkelijk te overzien, maar bij Bugatti is er een hele waslijst om je praalwagen in een goede staat te blijven houden. En daar is het nodige geld mee gemoeid.

Maleisiër ontrafelt de onderhoudskosten van een Bugatti Chiron Pur Sport

Een fan van Bugatti uit Maleisië was zeer geïnteresseerd in het onderhoud van de Bugatti Chiron Pur Sport verspreid over een periode van vier jaar. Hij deed navraag op Facebook en bij een dealer in de buurt. Na al deze antwoorden verzameld te hebben plaatste hij er een ellenlang bericht over op Facebook. Terwijl de supercar zelf al € 3,2 miljoen (exclusief belastingen) kost, zijn de onderhoudskosten ook alles behalve mals.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door BUGATTI (@bugatti)

Hoeveel kost het onderhoud van een Bugatti verspreid over vier jaar?

Als je het serviceprogramma van Bugatti kiest reist een team van tien hoogopgeleide Bugatti-technici, verdeeld 0ver de hele wereld, om je Bugatti Chiron of Veyron op de best mogelijke manier te onderhouden. Ze staan 24 uur voor je klaar en beantwoorden elke vraag die je hebt. Deze onderhoudsbeurt krijg je na de eerste 16.000 kilometer of na 14 maanden. Het ligt er een beetje aan hoeveel kilometers je afgelegd in deze 1.500 sterke bolide.

Hetzelfde geldt voor de lichtgewicht velgen, deze kosten in totaal € 42.641. De technici vervangen de motorolie, het oliefilter, de koelvloeistof en zestien aftap plugs dat tezamen zo’n € 21.271 gaat kosten. Als je dat al duur vindt, maak je borst dan maar nat.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door BUGATTI (@bugatti)

Het vervangen van de koolstof keramische remmen en de 3D-geprinte remklauwen met titanium remblokken kost een dikke € 50.318 en het vervangen van de remvloeistof, kabels en de remcomponenten reinigen kost ook nog eens een dikke € 50.316, volgens Carscoops.

Na 42 maanden de eigenaar te zijn van deze sportwagen moeten de turbo’s voor € 22.170  vervangen worden, dan moet de brandstoftank nog vervangen worden dat kost € 37.437, omdat hij is gemaakt van gevulkaniseerd rubber. Het afstellen van de motor kost ook nog eens € 24.391, een nieuwe voorruit kost € 51.169 en zelfs de ruitenwissers kosten € 3.240. Alles bij elkaar opgeteld komt de kostenpost neer op ongeveer € 407.577, exclusief belastingen, arbeidskosten en reiskosten.