In augustus van dit jaar introduceerde Bugatti de Bolide: een 1577 pk sterkte hypercar met een prijskaartje van € 4 miljoen. Voor dit bedrag mag je een hoop voorzieningen, kracht en een ongeëvenaard design verwachten. Maar dat zit wel goed. De futuristische vierwieler is zojuist door een panel van professionele ontwerpers op het 36e Festival Automobile International in Parijs uitgeroepen tot ’s werelds mooiste hypercar.

’s Werelds mooiste hypercar: Bugatti Bolide

Het panel van de befaamde competitie (lees: schoonheidswedstrijd) zette de Bolide op de eerste plaats. Hiermee werd ‘ie esthetisch gezien hoger gewaardeerd dan onder meer de Gordon Murray T.50, de Mercedes-AMG One en de Bac Mono 2. Het is dan ook niet moeilijk te begrijpen waarom het deze recente onderscheiding heeft gekregen.

 

View this post on Instagram

 

Een bericht gedeeld door BUGATTI (@bugatti)

De laaghangende racer heeft strakke lijnen, open gaten in de motorkap, Le Mans-stijl spatborden, een gigantische cockpit, een haaienvin op het dak die uitloopt in een hoge achtervleugel en een set X-vormige achterlichten die er samen voor zorgen dat het onmogelijk is om te missen. Ook al zal je ‘m, hoogstwaarschijnlijk, nooit op de openbare weg tegenkomen.

Met het oog op circuitgebruik

Echter mag je er niet zomaar de weg mee op. Het zijn stuk voor stuk kostbare automobielen die door de autobouwers met het oog op circuitgebruik zijn ontwikkeld. Met een 8,0-liter quad-turbo W16-motor is het ook niet zomaar wat om de bolide onder controle te houden. Koelsysteem, turbo’s, ademhaling, differentiëlen en de transmissie met dubbele koppeling zijn aangepakt om het hogere vermogen aan te kunnen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de lichtgewicht wegraket de weegschaal op een tamelijk lage 1450 kg, een behoorlijk verschil met de Chiron van 2000 kg.

Bugatti Bolide

Gelimiteerd tot 40 zullen de toekomstige eigenaren nog even geduld moeten opbrengen voordat ze hun bonafide hypercar in ontvangst kunnen nemen. De bazen van een Bugatti Chiron Super Sport 300+ moesten namelijk ook ruim twee jaar wachten, terwijl er 22 van de 40 nóg langer moeten wachten.