Het Duitse Manhart is geen nieuwkomer als het gaat om het aanpakken van BMW’s. Ook de M-serie wordt niet met rust gelaten, integendeel zelf. Zij hebben de M5, naast een nieuwe lak, meer vermogen en een Rolls-Royce-achtige sterrenhemel gegeven. Dit is alles wat je moet weten van dit tune-project.

Manhart “legt de lat hoog” met hun MH5 800

De tuners uit Wuppertal hebben een hechte relatie met BMW ’s beste M- machines en hebben hun MH5 800 onthuld, gebaseerd op de op zichzelf al indrukwekkende M5 sedan.

Manhart

Manhart’s MH5 800 wordt geleverd met een 4,4-liter twin-turbo V8-motor die 815 pk en 1050 Nm koppel produceert, een behoorlijk upgrade ten opzichte van de standaard 625 pk en 750 Nm.

Manhart BMW

Uiteraard stijgt hier de top- en acceleratiesnelheid ook mee. De vijfzitter doet 3,4 seconden om vanuit stilstand naar de 100 km/h te knallen. Al het extra vermogen is te danken aan een nieuwe turboprestatiekit, een intercooler en koolstofinlaat, evenals een volledig nieuw uitlaatsysteem. Dat uitlaatsysteem is nogal speciaal en zal zeker behoorlijk wat lawaai maken.

Achter- en voorspoiler en veel carbon fiber

De MH5 800 staat op  21” lichtmetalen velgen in matzwart, ook optioneel zijn Concave One gunmetal grey diamant gepolijste velgen, terwijl de krachtige sedan met 30 mm verlaagd dankzij een in hoogte verstelbare veerset. Elders heeft Manhart een voor- en achterspoiler gemonteerd en geven de carbon fiber onderdelen, zoals op de voor- en achterkant, motorkap en de twee spoilers, ‘m een bruter uiterlijk en lijkt ‘ie hierdoor langer en breder.

Rolls-Royce-achtige sterrenhemel-plafond

Binnenin heeft standaardinterieur meer extravagantie en exclusiviteit verkregen via het Rolls-Royce-achtige sterrenhemel-plafond, met overal sportieve LED’s, en zoals haast iedere tuners is er niet bezuinigd op de hoeveelheid toegepaste carbon fiber, zowel in het exterieur als het interieur.

Wat zo’n ombouw moet gaan kosten, is niet duidelijk. Daarvoor kun je het beste contact opnemen met Manhart.