Enkele dagen geleden werd bekendgemaakt dat Squid Game officieel Netflix’s best bekeken serie ooit is geworden. De gewelddadige Zuid-Koreaanse verhaal staat pas sinds 17 september op de streamingdienst, maar is ondertussen al meer dan 111 miljoen mensen gezien. Het mocht wat kosten, maar dan hebben ze ook wat.

Risicovolle investering voor Netflix

Bloomberg maakt vandaag bekend dat de streamingdienst zo’n $ 21.4 miljoen neerlegde om de serie op het platform te krijgen en de negen afleveringen van Squid Game te financieren. Het werd indertijd gezien als een risicovolle investering, maar achteraf gezien was het het dubbel en dwars waard.

Perfecte timing van Squid Game

De regisseur van Squid Game, Hwang Dong-hyuk, deed tijdens het opbouwende succes van de moordlustige serie een opvallende onthulling. Het verhaal van de serie zit goed in elkaar en valt bij een hoop mensen in de smaak, ondanks de bloederige scènes in de serie. Het is niet heel gek dat het verhaal zo waterdicht is, Dong-hyuk liep namelijk al ruim tien jaar rond met het concept.

In een interview met The Korean Times laat de regisseur weten dat het script voor de serie al in 2009 klaar lag, maar de reden dat het pas in 2021 klaar is, heeft alles te maken met timing. Voor Dong-hyuk was het de vraag of het internationale publiek wel klaar was voor deze productie. “Na twaalf jaar was de wereld dusdanig veranderd dat een overlevingsverhaal zoals deze eindelijk geaccepteerd kon worden,” aldus Hwang Dong-hyuk. “Of het werd een gigantisch succes, of een verschrikkelijke flop.”

Vergeleken met andere succesvolle Netflix-titels

Het aanbod op Netflix is groot, dus ze moeten telkens grote beslissingen maken. Zo betaalde de streamingdienst bijvoorbeeld $ 118 miljoen om de rechten van Friends te behouden en kostte The Crown ook liefst $ 130 miljoen. Hiermee vergeleken is de  $ 21.4 miljoen voor Squid Game slechts een fluitje van een cent.

Al gauw veroorzaakte de serie ongerekende aandacht en stond het binnen kortste keren op nummer één in negentig landen. Afgelopen week werd door Netflix-CEO Ted Sarandos bekendgemaakt dat de serie inmiddels door 111 miljoen mensen bekeken is: een nieuwe record! Dat is overigens zelfs twee keer zoveel dan La Casa de Papel.

Waarde van de Zuid-Koreaanse serie

Naar verluidt heeft Netflix met de serie een waarde van bijna $ 900 miljoen in handen, bleek uit een interne statistiek uit  documenten die zijn beoordeeld door Bloomberg.

Squid Game-acteur Lee Jung-jae, in de serie Seong Gi-hun, ofwel  ‘Nummer 456’, trakteerde zichzelf met het geld van de serie op een vintage Porsche.