Bij jachtenbouwers denk je aan Italië, Duitsland, Scandinavië en uiteraard Nederland (met Feadship, Royal Huisman en Oceanco). Echter zal Turkije niet zo snel door je bovenkamer schieten, terwijl dat nog lang niet zo gek zou zijn. In een artikel rondom de kosten van het huren van een jacht op de Middellandse Zee werden we er al op geattendeerd dat Turkije een steeds grotere speler begint te worden in de jachtbouw. Zo groot zelfs dat het momenteel de op twee na grootste jachtleverancier wereldwijd is.

Serieuze concurrent in de jachtbouw

Turkije, bekend om zijn Turkse stoombaden en baklava, is uitgegroeid tot een serieuze concurrent in de jachtbouw. Maar gezien marketing niet heel hoog in het vaandel staat, zou het land het best bewaarde geheim in de superjachtwereld kunnen blijven. Langs de Middellandse Zeekust van Turkije hebben diverse grote namen in de jachtbouw zich gevestigd. Denk aan Turquoise, Akyacht, Alia, Vicem, Sirena, Dunya en Bilgin, evenals talloze minder bekende werven.

Turkije

Op de Monaco Yacht Show twee weken geleden toonde Bilgin Yachts de eerste van zijn 263-serie, het 80 meter lange Tatiana. Bilgin Yachts gaan er drie van maken, terwijl de eerste twee al een koper hebben gevonden. Deze serie kent scherpe buitenlijnen en stijlvolle interieurs. Een andere belangrijke lancering in Monaco was het 85 meter lange Victorious van AK Yachts, een nieuwe werf die de eigenaar oprichtte om het gestroomlijnde superjacht te bouwen.  Dit jacht heeft een helipad op z’n neus en biedt faciliteiten aan 20 gasten en nog eens 22 bemanningsleden.

Derde plaats voor Turkije

“Het is nu geaccepteerd dat Turkije de derde plaats in de wereld is voor jachtbouw in termen van totale voeten, na Italië en Nederland”, vertelde Alexei Mikhailov, oprichter en president van Bering Yachts, aan Robb Report. “Naar mijn mening wordt het binnenkort als tweede beschouwd.” En dat is zo gekomen door meerdere factoren. Het land kent een solide vakbekwaam personeelsbestand dat voort is gekomen door de lange productiegeschiedenis.

Terwijl de gang van zaken in Turkije ook anders is dan in alle andere landen. “Een nieuwbouw kopen in Turkije is anders dan waar ook ter wereld”, zegt Mikhailov. “Het eigendomscertificaat wordt vanaf het begin van de bouw door de federale overheid aan de eigenaar afgegeven, wat betekent dat Turkse scheepswerven effectief voor verhuur werken. Het is dus een echt veilige en transparante manier van boten bouwen die de eigenaar vanaf het begin de controle geeft.”

Turkse scheepswerfen gaan ook steeds vaker in zee met andere Europese botenbouwers. Het in Istanbul gevestigde Evadne Yachts heeft bijvoorbeeld reeds samengewerkt met de Nederlandse studio Vripack om een ​​hele serie Rock-modellen te produceren. Als de vraag blijft aanhouden, heeft de Turkse jachtbouw een glansrijke toekomst voor zich in het verschiet.