Sommige fans hebben er alles voor over om een handtekening te bemachtigen van hun sportheld. Anno 2021 is daar nog steeds sprake van, maar geleidelijk begint er ook een nieuw fenomeen op te duiken. Steeds meer topsporters, van wielrenners tot voetballers, verkopen iconische momenten uit hun carrière door middel van NFT’s.

Wat houdt een Non-fungible token (NFT) in?

In een eerder artikel namen we van A tot Z door wat een NFT inhoudt, dus houden we de uitleg nu kort en bondig. Simpel gezegd is een NFT digitaal certificaat om te bewijzen dat iets jouw eigendom is. Ze zijn er in allerlei soorten, maten, kleuren en ontwerpen. Wie een NFT koopt is in de Ethereum-blockchain eigenaar van het digitale goed.

Non-fungible tokens worden de afgelopen maanden voor enorme bedragen verkocht en het lijkt langzamerhand een nieuw verdienmodel voor sporters te worden. Steeds meer Blockchain platforms verkopen gelicentieerde NFT’s en de interesse onder de sporters zelf neemt ook toe.

NFT's

Foto: Ethernity

De gemiddelde sportfan rechtvaardigt de passie die ze voor een atleet, een sportorganisatie of een team hebben door middel van dezelfde zin: het is meer dan alleen sport. En hoewel ze dit overtuigend als de waarheid meemaken, is het moeilijk om er logica achter te zoeken. En dat hoeft ook niet. De meeste hiervan zijn er ook gek van om bepaalde items van hun idolen te verzamelen. NFT’s laten fungeren als sportmemorabilia is dan ook een uiterst geschikte match.

Lionel Messi, LeBron James en Wout van Aert

Drie totaal andere namen uit drie totaal andere sporten, maar met een aantal gelijkenissen. Ze presteren op het allerhoogste niveau en verkopen  allen NFT’s.

  • Een video van 19 seconden waarin LeBron James dunkt werd gekocht voor liefst € 321.000.
  • PSG-speler Messi verkocht een bundel van vier digitale werken voor € 3 miljoen, waarvan één € 1 miljoen opleverde (The Golden One). Het project werd gezamenlijk gelanceerd met Ethernity, een blockchain-platform dat toegang biedt tot officieel gelicentieerde NFT’s.
  • Ook wielrenner Wout van Aert, Team Jumbo-Visma, en Momentible hebben de handen ineen geslagen om digitale kunstwerken te maken van de overwinningen op de Mont Ventoux en de Champs-Élysées in de Tour de France van 2021 en de Strade Bianche van 2020. Door middel van een veiling kunnen deze momenten eigendom worden van iemand anders.