Het is en blijft een groot geheim: wat doet die Bas Smit nou allemaal voor de kost en hoe loont dat? Ondertussen leert Nederland steeds meer over de goedlachse zakenman. Smit was al bekend als ‘de man Nicolette van Dam’ en zijn jolige filmpjes op Instagram en YouTube, maar stukje bij beetje wordt er meer duidelijk over het zakelijke imperium dat achter de schermen wordt opgebouwd. “Ik ben geen Quote-500 ondernemer, maar wel een blije.”

Ondernemingen

Bas Smit werd in 1981 geboren in Gouda. Na zijn studie economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, begon hij als beurshandelaar in Amsterdam. Hij zat na zijn beurscarrière een tijdje in het vastgoed – met zakenpartner en CoolCat-oprichter Roland Kahn – en houdt zich vanaf 2017 volledig bezig met ondernemen. Samen met zijn vrouw Nicolette van Dam is hij vaak te vinden op allerlei sociale mediaplatformen en radiostations, maar wie denkt dat hij de hele dag zit te lachen en gieren op Instagram zit er behoorlijk naast.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Bas Smit (@bassmit)

Quote heeft het over 20 á 30 bedrijven, maar tegen AT5 zei hij zelf dat hij samen met zijn vrouw ‘iets van negentien bedrijven’ heeft. In gesprek met RTL Z claimt hij echter ‘een stuk of twintig.’ “Het fluctueert, soms komt er wat bij en soms gaat er wat af,” aldus de 40-jarige.

“Als iets potentie heeft, wil ik me ermee kunnen bemoeien, ondernemen en zelf risico’s kunnen nemen”

Onder hun uiteenlopende ondernemingen in hun portfolio valt onder meer Brasserie Van Dam. Daarnaast zet hij zich in voor verscheidene goede doelen middels feestelijke acties.  Zo is hij mede-eigenaar van Gamechangers B.V., The Healthy Snackbox, Vidley Videowenskaarten en Innovendo Holding BV. Vorige maand lanceerde Smit nog de Engelse (snel)bezorgdienst Zapp in Amsterdam en stort hij zich alweer op een nieuw project: vegan ijsjes van The Lickin’ Company.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Bas Smit (@bassmit)

Nicolette, Bas en een handjevol anderen managen hun talenten onder de vlag van Gamechangers, met een ‘mannetje of zes’. Smit wil gewoontegetrouw niet dieper ingaan over de hoeveelheid van de belangen, maar heeft het over tientallen procenten.

Uit data van de Kamer van Koophandel blijkt wel dat een belangrijke BV in zijn stal, Robasco, in 2019 een eigen vermogen van bijna 6 miljoen euro had. Daarnaast staat ook het steunen van goede doelen hoog in het vandaal. Naar eigen zeggen haalt hij jaarlijks tussen de € 300.000 tot € 400.000 op.

Influencer-marketing

Het gaat er bij hem net wat anders aantoe, dan bij de doornnee influencer. In een interview met Quote zei Smit: “Nicolette en ik sluiten het liefst equity for media-deals. Dan leveren wij dus bereik, in ruil voor aandelen. Wij zijn namelijk ondernemers, geen influencers. We willen geen producten aanprijzen, we willen ownen. Als ik moet zeggen dat ik die nieuwe Nikes helemaal top vind, dan voel ik me hoerig. Nu is het: wij hebben schoenen gemaakt, moet je kijken, lachen toch? Dat voelt veel beter. En alleen daarvan al kunnen we uitstekend leven. Het is precies hoe mensen als Kylie Jenner en Ashton Kutcher dat doen; die zijn zelf het merk.”

Bedrag per gesponsorde Instagram-post

Eerder kwam al naar voren dat Smit ongeveer 25.000 euro rekent voor één simpele advertentie post, niet geheel verassend voor iemand met al meer dan 865 duizend volgers. 5 duizend euro minder dan onderneemster en Dragons’ Den jurylid Nikkie Plessen. In het verleden werd ook duidelijk dat Smit een campagne van acht Instagram video’s voor 100.000 euro niet zou accepteren, nadat Fajah Lourens daar wel op inging.