Alibaba heeft de afgelopen maanden te kampen gehad met een forse aandelendaling, met een dieptepunt op 4 oktober, toen de koers daalde tot $ 139. Maar ieder jaar boekt de Chinese webshopgigant een gigantische omzet tijdens Singles’ Day. De echte Singles’ Day was donderdag 11 november, maar de webwinkel maakt er sinds vorig jaar een 11 dagen durend koopfestijn van. Vorig jaar werd er namelijk ook al een recordomzet gedraaid, terwijl er in 2018 $ 31 miljard werd opgehaald.

Alibaba boekt recordomzet tijdens verlengde Singles’ Day

Op 11 november vieren de Chinezen hun vrijgezellenbestaan door middel van cadeautjes voor zichzelf te kopen. Alibaba’s 11.11 Global Shopping Festival, zoals Singles’ Day ook wel wordt genoemd begon in 2009 met slechts 27 handelaren. Nu, ruim 13 jaar na dato, nemen meer dan 290.000 merken deel. Op middernacht, Chinese tijd, stond de teller op ruim 540 miljard yuan renminbi aan verkopen, omgerekend liefst € 74 miljard.

Volgens een statement van Alibaba deden jonge millennials en Gen-Z meer aankopen dan ooit tevoren. Meer dan 45% van het winkelend publiek van dit jaar is geboren na 1990.

Waar het bedrijf de afgelopen jaren tijdens Singles’ Day extravagante shows gaf, met internationale sterren optraden, waaronder ook oprichter Jack Ma zelf, koos Alibaba dit jaar voor een wat meer ingetogen geluid. Er waren nog steeds optredens, maar ze kozen ervoor om duurzaamheid en brede welvaart te benadrukken. Dat laatstgenoemde was niet per se op eigen initiatief, maar meer vanwege president Xi Jinping.

Chinese autoriteiten

Nog altijd wordt Alibaba nauw in de gaten gehouden door de Chinese autoriteiten. Oprichter Jack Ma werd na kritiek op de toenmalige regels maandenlang nauwelijks iets vernomen, maar inmiddels is de miljardair weer wat meer in het openbaar te zien. China probeert nog altijd dede macht van grote techconcerns te perken en zijn toezichthouders ingeschakeld om te zien hoe ze omgaan met de privacy van gebruikers. Het Chinese consumentenvertrouwen is nog niet helemaal terug op niveau, buiten de regels ook wegens logistieke problemen en de pandemie, waardoor de meeste deze recordomzet niet hebben zien aankomen.

Eerder dit jaar bouwde het platform vijf nieuwe magazijnen in China om goederen vooraf op te slaan en te zorgen voor snellere levertijden. Ook inEuropa werd het magazijnsysteem verder uitgebreid met extra magazijnen in Duitsland, Frankrijk, Polen en Italië. “De e-commerce-omgeving blijft erg levendig”, zegt Micheal Evans, president van de Alibaba Group. “China blijft een ongelooflijk belangrijke markt voor merken om vandaag te groeien, maar ook voor groei in de toekomst.”

Moeizame start van oprichter Jack Ma

De Chinese ondernemer Jack Ma heeft een inspirerende reis naar de top gehad, die alles behalve vlekkeloos verliep. Hij slaagde tot twee keer toe niet voor het toelatingsexamen aan het Hangzhou Teacher’s Institute, voordat hij werd aangenomen en zijn eerste baan als docent kreeg. Later probeerde hij zich aan te melden bij de business school van Harvard, maar werd maar liefst tien keer afgewezen. Hij werd ook afgewezen bij 30 verschillende banen waarop hij solliciteerde – zelf KFC wilde hem niet. Hij richtte uiteindelijk China Pages op, de voorloper van e-commerce-gigant Alibaba.