De rijken wordt alsmaar rijken. Dat is geen nieuw gegeven, maar wanneer je de cijfers overziet, krab je je toch wel even achter je oren. Zeker in een tijd waar milieubewustzijn en gezondheidszorg hoog in het vaandel zouden moeten staan. Echter floreren vandaag de dag hele andere sectoren op financieel gebied. Uit cijfers van de laatste editie van Boat International’s Global Order Book, blijkt dat meer dan 1.200 (super)jachten worden gebouwd: een stijging van 25% ten opzichte van vorig jaar. Echter zal dit gegeven nóg hoger liggen, aangezien enkelen weigerden om hun orderboekgegevens te delen.

1.200 superjachten op de bestellijst

Deze cijfers verpulveren het record dat in 2009 werd gevestigd. Toen stonden er 1.008 opdrachten in de boekhouding van de collectieve scheepswerfen. Aangezien jachten hét favoriete, nieuwe speelgoed van kapitaalkrachtigen zijn, is het niet schokkend dat obsceen rijke mensen, die in sommige gevallen miljoenen per dag verdienen, en zich vanwege de pandemie maandenlang hebben onthouden van reizen en fysiek shoppen, jachten voor zichzelf laten bouwen.

Foto: Boat International

In tegenstelling tot de doornee werkende man of vrouw die het moeilijk had om überhaupt rond te komen en hun zaken in leven te houden, verdienden de rijksten ter wereld tijdens de pandemie goed geld. Volgens Sky News zagen miljardairs de sterkste stijging van hun aandeel in de wereldwijde rijkdom sinds het World Inequality Lab in 1995 begon met het opnemen van cijfers. Vorig jaar verhoogden ze hun nettowaarde met een extra $ 3,6 miljard. Laat die maar even inzinken.

27 jachten van langer dan 100 meter

Bestellingen van kleinere boten – met een lengte van 24 tot 30 meter – groeiden met 400 commissies, een stijging van 30,5% jaar op jaar. Onder de opdrachten waren 27 superjachten met een lengte van meer dan 100 meter. De grootste hiervan is REV Ocean van scheepsbouwer Fincantieri, een 182,9 meter lang gevaarte die in 2024 tentoon gesteld zal worden aan de wereld.

“Records stromen binnen in de superjachtindustrie… de kleinere superjachtsector staat in brand, met veel productlijnen die de komende jaren uitverkocht zijn. Maar er is ook een recordaantal van de allergrootste boten in aanbouw, evenals ontdekkingsreizigers, wat maar weer eens aantoont dat de eigenaren van superjachten tegenwoordig avontuurlijker worden”, vertelt Stewart Campbell, hoofdredacteur van Boat International.

Hij vervolgt door te zeggen dat ook de tweedehandsmarkt een aanzienlijke stijging doormaakte. “Het is een recordjaar geweest voor de tweedehandsmarkt, met meer dan 600 superjachten die in 2021 zijn verkocht door makelaarskantoren, wat ver boven het vorige record ligt.”

Nederland sterk vertegenwoordigd

De Italiaanse scheepswerfen Azimut-Benetti en Sanlorenzo moeten de meeste verzoeken verwerken: respectievelijk 100 en 86, gevolgd door het Nederlandse Feadship die 17 orders binnenkregen. Verder in de top 10 zien we nog enkele andere Nederlandse werfen als Damen Yachting (15), Heesen yachts (11) en Oceanco (5).

Met 523 bestellingen staat Italië met stipt op nummer 1 en heeft tot dusver 14.994 meter aan jachten gebouwd, gevolgd door Nederland (4,488) en Turkije (3,497 meter). Nederland bouwde 74 projecten om tot de totale lengte van 4,488 uit te komen. De vuistregel geldt dat jachten zo’n miljoen euro per strekkende meter kosten, dus reken maar uit hoeveel geld hier al mee gemoeid is.

Foto: Boat International