Na een bloedstollende laatste race in Abu Dhabi werd Max Verstappen de allereerste Nederlandse kampioen in de Formule 1. Een overwinning voor Verstappen, teambaas Christian Horner en het hele team van Red Bull Racing Honda. De 77-jarige Oostenrijker Dietrich Mateschitz is de eigenaar van Red Bull, waardoor ook hij flink profiteert van zijn grandioze overwinning.
Wereldkampioen Max Verstappen
Mercedes was het echter niet eens met de uitslag en tekende na de race direct protest aan, maar Mercedes kon niet op veel steun van de stewards rekenen. Beide protesten werden afgewezen en Mercedes sprak gelijk de intentie uit om in beroep te gaan. Mercedes tekende twee verschillende protesten aan. Ze waren van mening dat Verstappen Hamilton had ingehaald onder de safety car. Ook vonden ze dat de safety car-procedure niet correct was uitgevoerd. Laat op de avond wezen de stewards allebei de protesten af.
Dit bericht op Instagram bekijken
“Ik zou de komende twee uur een afspraak hebben voor een interview met Christian Horner maar interessant genoeg is mij verteld dat zijn plannen zijn gewijzigd. Hij vliegt terug naar Engeland en zal daarna de leiding nemen over de stevige verdediging. Dit heeft de volledige steun van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz, de miljardair van de energiedrankenfabrikant, is er inmiddels bij betrokken net als het hoofdkantoor van Red Bull. Zij verwachten dat Mercedes haar protest door zal zetten”, zei Sky Sports-verslaggever Craig Slater.
Als Mercedes heilig vertrouwt in hun gelijk, zullen ze er wel haast achter moeten zetten. Op 16 december zal namelijk het gala van de FIA plaatsvinden en daar krijgt de wereldkampioen de kampioenstrofee uit de handen van de vertekende president Jean Todt.
Dietrich Mateschitz, eigenaar van Red Bull
Dietrich Mateschitz, die een privé-eiland aan de kust van Fiji heeft, is de mede-oprichter en CEO van Red Bull, hoofdsponsor van Max Verstappen. Deze kapitaalkrachtige Oostenrijker is goed voor ruim € 21 miljard wat hem op plek 56 op de miljardairslijst van Forbes brengt. Hij richtte in 1987 samen met de Thaise zakenman Chaleo Yoovidhya, die in 2012 overleed, het wereldberoemde energiedrank-merk op. De twee werkten samen om Red Bull te creëren en investeerden agressief in marketing om het merk synoniem te maken voor extreme prestaties.
Door de jaren heen is Red Bull bijna synoniem geworden met (extreme) sport. De invloed van het merk is onmiskenbaar en haast bij iedere sportaangelegenheid tref je wel de rood-gele stier van het drankmerk. Ze hebben invloed op windsurfen, klifduiken, bergbeklimmen, Formule 1 en heeft zelf vier eigen voetbalteams: RB Salzburg (2005), New York Red Bulls (2006), Red Bull Bragantino (2007), RB Leipzig (2009), en tot 2014 nog Red Bull Ghana.
In het kalenderjaar 2019 verkocht Red Bull 7,9 miljard blikjes, genoeg om meer dan 80% van de planeet van cafeïne te voorzien, wat een opbrengst opleverde van € 6,3 miljard. RTLZ meldt dat Red Bull draait op 5 bronnen van inkomsten: verkoop en service, vergoeding research & development, ontwikkeling van producten, sponsorinkomsten en natuurlijk prijzengeld. Tot hoe hoog deze gecombineerde bedragen oplopen, blijft gissen naar het onbekende, aangezien Red Bull weinig tot niets weggeeft. Maar het moge duidelijk zijn dat Red Bull flink gaat profiteren van Max zijn succes, dus CEO Mateschitz ook.