Van jongs af aan droomde de ondernemer Rendi Aditia ervan om een sneakermerk op te richten die zijn eigen persoonlijke interesses weerspiegelt. En daar is hij ondertussen toch aardig in geslaagd. In 2012 startte hij het high-end sneakermerk Mason Garments dat sindsdien ieder jaar blijft groeien.

Jeugd van Rendi Aditia

Maar eerst spoelen we een tijdje terug de tijd in. Rendi Aditia keek in zijn jeugd tegen zijn oudere broer op en zag hem lopen in high-end kleding. Hier begon zijn fascinatie voor designeritems al geleidelijk te ontwikkelen. Toen het moment kwam dat hij zelf sneakers wilden kopen, kon hij niet vinden waar hij naar zocht. Wat doe je dan? Inderdaad, zelf een paar ontwerpen.

In 2012 creëerde hij zijn eerste sample die hij door iemand op Alibaba liet produceren. Hij was zo enthousiast over het resultaat, dat hij de Chinese fabrikant zijn laatste € 5.000 aanbetaalde om eerste serie te laten maken, maar daar hoorde hij nooit meer iets van terug. Balen dus, maar hij ging niet bij de pakken neerzitten. Hij vond een tweede leverancier die wel zuivere koffie bleek te zijn, alleen had hij geen rekening gehouden met belastingen en invoerrechten. Om die twee onvoorziene kosten af te betalen leende hij geld van zijn beste vriend en voordat ‘ie het wist zat z’n hele woonkamer vol sneakers. Deze 200 paar verkocht hij letterlijk op straat en vanuit de kofferbak van zijn auto. En zodoende werd het label Mason Garments geboren.

Hij begon dit avontuur samen met mede-ontwerper en Head of Production Mitchell Hulsthoff, die net als hem ook begon in een sneakerwinkel. Later kwamen daar Brand Director Paul Wismeier en Managing Director El Hammouti bij. “Wij kennen elkaar goed en zijn vrienden buiten het werk. Er gaat heel veel tijd in zitten, maar het voelt nooit als werk. Ook niet als het tegenzit. Dat is een klein nadeel van iets wat voor ons verder het grootste voordeel is: alles in eigen hand houden. Dan loop je af en toe tegen een muur, maar het is goed voor de creativiteit. We zijn koppig, maar dat loont. Altijd”, zei El Hammouti lachend tegen De Ondernemer.

Veel vraag naar sneakers in het middenhoge/hoge segment

In een interview met Quote vertelt Rendi Aditia dat er omstreeks 2012, en nog steeds, veel vraag was naar sneakers in een prijsklasse tussen de € 300 en € 400. Daar speelde de Nederlander op in en tot de dag van vandaag blijft het merk almaar groeien, jaar op jaar. Uit een analyse van webwinkel Winkelstraat.nl in 2019 blijkt dat Nederlandse jongeren gemiddeld genomen € 230 uitgeven aan sneakers, op basis van 100.000 transacties van meer dan 250 verschillende winkels en merken. Hierdoor bewandelen labels als Filling Pieces en Mason Garments een lucratieve boulevard vol mogelijkheden.

Met een ontwerpstudio in Amsterdam en een fabrikant in Italië, streven ze ernaar de meest hoogstaande sneakers te fabriceren en hun stempel te drukken in de luxemarkt van schoeisel, nationaal en internationaal: Aditia vindt de Amerikaanse markt namelijk ook erg interessant en heeft zelfs al een verkooplocatie in Zuid-Korea, terwijl ze wereldwijd leveren. Daarbij hebben ze al grote namen in hun klantenbestand staan, zoals Justin Bieber, Chris Brown, Rolf Sanchez en Snelle. Uit de Google-reviews kunnen we concluderen dat de klantenservice beter kan, maar de kwaliteit van de schoenen wordt beslist gewaardeerd.

Alles designer

In de nieuwe serie Dutch Wheels op Amazon Prime Video, waar we een kijkje achter de schermen krijgen van Europa’s snelst groeiende tuningsbedrijf, is ook een rol weggelegd voor Rendi Aditia. Zijn sneakermerk heeft namelijk een nieuwe kleursamenstelling gerealeasd en hij wil diezelfde kleur op zijn Lamborghini Huracán, terwijl zijn Urus gewoon legergroen blijft. In een aantal shots zien we ook zijn statige villa in Huizen, met binnenzwembad, van binnenin.

De succesverhalen van…