De laatste keer dat Bentley samenwerkte met de Mulliner-divisie was voor de dakloze Bentley Bacalar, waarvan er slecht 12 van gemaakt zijn. In 2023 moet het tijd worden voor een tweede editie hiervan. En aangezien de vorige editie al £ 1,5 miljoen kostte, zal deze nieuwe versie daar niet voor onderdoen.

Bentley Bacalar 2.0

Het exterieurontwerp dateert uit 1999, maar het concept haalde 22 jaar geleden de productie niet. Volgens een nieuw rapport van Autocar zal het komende tweedeursmodel minder exclusief zijn, aangezien de productiehoeveelheid zou kunnen worden uitgebreid tot 25 exemplaren: meer dan het dubbel ten opzichte van de eerste Mulliner-auto.

Bentley Mulliner

Daarnaast verschillen ze uiteraard, los het vermogen, van elkaar. De dak- en stijlelementen van de nieuwste editie zijn afgeleid van de Continental GT Coupé, terwijl z’n voorganger was gebaseerd op de Convertible. De voorkant oogt gressiefer dankzij een meer hoekig thema, terwijl de de corporate grille wordt geflankeerd door slanke LED-koplampen.

Verder kunnen we flinke wielkasten afstrepen, net als slanke achterlichten en andere details die hem zullen onderscheiden van de ‘doorsnee’ Continental GT.

De krachtbron zou de twin-turbo 6,0-liter W12-motor zijn die we kennen van de Continental GT Speed. Die is goed voor 650 pk (485 kilowatt) en een Nm koppel van 900. Met deze cijfers accelereert de coupé vanuit stilstand in 3,6 seconden naar 100 km/u om door te stuwen richting de topsnelheid van 335 km/u.

Einde van de W12

De 6,0-liter W12-motor – de enige in massa geproduceerde krachtbron van dit formaat – werd dit jaar 20 jaar en heeft dienst gedaan in een reeks vlaggenschipmodellen van verschilledende automerken. Echter wordt het vandaag de dag alleen nog genruikt voor Bentley-modellen. Naar verluidt zal de W12 kort na de lancering van de volgende Mulliner-auto met pensioen om gaan, zodat Bentley haar elektrische toekomst kan nastreven. Einde van een tijdperk.

Duurste Bentley?

De basisversie, als we het zo mogen noemen, kost volgens het rapport van Autocar £1,5 miljoen, maar kan met aangevinkte extra opties oplopen tot de £ 2 miljoen. En daarmee zal het duurste Bentley in de geschiedenis worden, als productie-auto welteverstaan.

Bentley Mulliner

Het nieuwe model wordt ontworpen en ontwikkeld in lijn met de uitbreiding van de Mulliner-divisie, die het eindproduct in 2023, exact 80 jaar nadat de relatie tussen de carrosseriebouwer en Bentley van start ging, op de markt brengen.

Bentley Mulliner