Uber heeft ons leven qua transport vereenvoudigd. Je telefoon uit je broekzak gissen, een locatie instellen en je bent zo van A naar B. Althans, zo gaat dat in de meeste gevallen. Een man uit Virginia kwam erachter dat het ook anders kan. Hij was negen uur van zijn tijd kwijt en $ 600 armer toen hij uiteindelijk bij zijn plek van bestemming arriveerde. Juist ja, allemaal dankzij een sneeuwstorm.

Dure rit voor Uber-klant

Het doemscenario overkwam ene Andrew Peters uit Richmond, Virginia. Begin januari 2022 besloot hij een Uber op te piepen om hem van Dulles International Airport naar zijn huis in Richmond te brengen. De chauffeur en hemzelf kwamen na een stukje rijden vast te staan in een file dankzij een passerende sneeuwstorm, meldt Amerikaanse omroep WTOP.

Door de natte sneeuw die al gauw het wegdek bedekte raakte diverse vrachtwagen in de slip waardoor de hele weg geblokkeerd werd. Peters zou uiteindelijk negen uur lang stilzitten voordat ze eindelijk hun weg konden vervolgen. Gezien de uniekheid van het incident besloot hij de chauffeur $ 100 fooi te geven, bovenop de kosten van de reis van eveneens $ 100. Die kosten zijn nog wel te overzien, maar tot zijn schrik zag hij bij thuiskomst dat Uber hem nog een extra $ 400 in rekening had gebracht.

Verontschuldiging

En daar was hij het logischerwijs niet mee eens. Hij deed meerdere pogingen om aan te geven dat de extra kosten niet terecht waren, maar er leek geen gehoor te komen. Een tijdje later nam Uber toch contact met hem op met verschuldigingen. “Ze vonden het jammer om te horen dat ik zoveel problemen had met de app, met de override en met de snelweg, dat ze me graag een volledige terugbetaling zouden geven”, verklaarde Peters aan WTOP.

Inmiddels heeft hij het totale bedrag teruggekregen.. “We waarderen het geduld van de heer Peters met ons. Het proces begon nadat hij het terugbetalingsverzoek had ingediend en hij zou nu de volledige terugbetaling moeten kunnen zien, “zei Michelle Blackwell, woordvoerster van Uber. Eind goed, al goed.

Ruzie in de Uber

Eerder zagen we ook al een akkefietje voorbij komen in London. Een klant van een Britse Uber moest £ 332 (omgerekend € 367) aftikken nadat hij en de chauffeur in een ruzie belandden. De Uber-bestuurder trapte de klant uit de auto maar liet de meter wel stoïcijns doorlopen. 16 uur en 27 minuten later kreeg de passagier de rekening binnen. Hij probeerde Uber te contacteren voor een vergoeding, maar het Amerikaanse bedrijf weigerde. Nadat het verhaal veel media-aandacht vergaarde, met name dankzij een publicatie in The Guardian, kreeg het voorval een wending. Het geld is nog steeds bij Uber, maar ze hebben aangegeven dat ze samen met de klant op zoek zijn naar een passende oplossing.