Rimac Automobili maakt en verkoopt high-performance voertuigen en aandrijflijnen onder zijn eigen merknaam, maar ontwikkelt en produceert ook accupacks, aandrijfsystemen en complete voertuigen voor andere bedrijven. De autofabrikant werd in 2009 opgericht in Sveta Nedelja, gelegen in de contreien van Zagreb, Kroatië, door de indertijd 19-jarige Mate Rimac, ook wel de ‘Elon Musk van de Balkan’ genoemd.

Mate Rimac richtte het bedrijf op zijn 19e op

In 1988 werd de Kroatische Mate Rimac geboren in Livno, Bosnië, uit een familie van migrerende bouwvakkers nadat het voormalige Joegoslavië uiteenviel. Op 2-jarige leeftijd verhuisde hij en zijn gezin naar Duitsland om vervolgens in zijn vroege tienerjaren terug te keren naar zijn roots in Kroatië.

Daar voltooide hij zijn studie en schreef hij zich in bij de University of Zagreb. Voordat hij 18 werd, had Mate verschillende internationale prijzen gewonnen voor innovatie en technische ontwikkeling in Duitsland, Zuid-Korea en Kroatië.

Mate Rimac

Maar zijn bedrijf begon eigelijk allemaal met een BMW 323i uit 1980. Nadat hij ermee begon deel te nemen aan races, begaf het motorblok het vrijwel direct. Een jeugdvriend van hem begon te sleutelen aan de motor en dit bracht Rimac op het idee zijn twee passies te combineren en de gasmotor te vervangen door een elektromotor. Uiteindelijk zou dit project een constant proces van obsessiviteit beteken gedurende een periode van circa 13 jaar.

Maar met succes. In 2010 won hij zijn eerste race tegen benzineauto’s en vestigde zijn unieke elektrische BMW 3-serie een reeks acceleratierecords die in 2011 werden erkend door de FIA ​​en het Guinness Book of Records.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Mate Rimac (@materimac)

Ondanks dat hij nog maar 34 oud is, is Rimac is al een gevestigde speler in deze speciale tak van de autoindustrie. Terwijl hij zijn eigen hypercar ontwikkelde, heeft hij een bedrijf dat momenteel $ 2 miljard waard is opgebouwd, dat zijn hoogwaardige elektrische aandrijftechnologie levert aan liefst 15 grote autofabrikanten, waaronder Ferrari, Aston Martin, Mercedes en Koenigsegg.

Overname Bugatti

In 2017 werd Rimac door Forbes meegenomen in de lijst Top 30 Under 30, omdat ze hem zagen als een van de 30 best ondernemers van dat kalenderjaar. Een jaar later verwierf de Volkswagen-dochteronderneming Porsche Engineering Group GmbH een belang van 10% in Rimac om een ontwikkelingspartnerschap te vormen, als onderdeel van het elektrificatieproces.

Porsche Taycan Cross Turismo, Rimac Nevera en de Bugatti Chiron Pur Sport

In november van 2021 schreef Rimac officieel geschiedenis door samen met Bugatti in zee te gaan. Via hun dochteronderneming Porsche zijn ze namelijk een joint-venture aangegaan met het iconische Franse supercarmerk. Rimac kreeg 55 % van de aandelen in handen en Porsche bezit de resterende 45%. Porsche heeft daarentegen ook nog een belang van 24% in Rimac. Deze ingewikkelde constructie zorgt ervoor dat Volkswagen niet langer eigenaar is van Bugatti, maar Rimac Automobili.

Rimac Nevera, de snelste EV ooit

“Natuurlijk gaan we nog steeds hypercars maken voor Bugatti. We werken aan een Chiron-opvolger. Maar kijkend naar Bugatti’s uit het verleden, zijn er niet alleen sportwagens geweest”, vertelde hij aan Robb Report. “Er is een kans voor Bugatti om in de toekomst zeer interessante auto’s te hebben die totaal anders zijn dan andere modellen op de markt, terwijl Rimac een maker blijft van zeer hoogwaardige sportwagens. Maar daar zijn we zelf nog niet achter.”

Snelste EV ooit: Rimac Nevera

En ‘hoogwaardige sportwagens’ mag ‘ie zeggen. De Rimac Nevera is vernoemd naar een snelle en onverwachte mediterraanse storm en is de productieversie van het prototypemodel C_Two dat in maart 2018 debuteerde. Deze razendsnelle vierwieler wordt aangedreven door vier elektromotoren, goed voor een gestoord vermogen van 1914 pk. Deze aandrijflijn levert zoveel kracht dat de sportwagen van de 0 naar 100 km/h katapulteert in een schamele 1,85 seconden.

Daarna raast ‘ie onverhinderd door om uit te komen bij z’n maximale snelheid van wel 400 kilometer per uur. Voor €2.000.000 kan je dit zo vaak ervaren als jezelf wil en wordt je de eigenaar van één de 150 geproduceerde modellen.

Daarmee komt hij nog niet echt in de buurt van de snelste auto ter wereld, dat is namelijk SSC Tuatara-hypercar met een topsnelheid van 508.73 km/h, maar er worden grote stappen gezet in deze geëlektriseerde tak van sport. En datzelfde kan gezegd worden over de ondernemer, visionair, uitvinder, ontwerper en innovator die luistert naar de naam Mate Rimac.

DE SUCCESVERHALEN VAN…