Nadat de populariteit van crypto lijkt te verschuiven naar NFT’s, terwijl de twee onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn, lijkt metaverse, die uiteraard ook niet zonder kan, ook steeds meer interesse op te wekken. Diverse grote bedrijfen zijn recentelijke stappen aan het zetten aan de metaverse, zoals Disney, Nike, Adidas, McDonald’s, maar ook kapitaalkrachtige individuen mengen zich in de strijd.

Modeontwerper Philipp Plein is eigenaar van virtueel perceel in Decentraland

Volgens een recent onderzoek van consultancy bureau Gartner zal de metaverse tegen 2026 niet meer weg te denken zijn. Het onderzoek stelt dat zeker 25% van de wereldbevolking in dat jaar minstens een uur per dag zal besteden binnen de metaverse, voor diverse doeleinden. Van werk tot winkelen en van sociale beweegredenen tot entertainment.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Philipp Plein (@philippplein)

Decentraland

Maar ook digitaal vastgoed gaat, net als in het echt, als warme broodjes over de toonbank. In de meeste recente aankoop van een stuk grond in het 3D virtual reality-platform, Decentraland, kocht luxeontwerper Philipp Plein een lap grond voor $ 1,4 miljoen, omgerekend € 1,24 miljoen.

Zoals bijna alle platformen in de metaverse wordt Decentraland aangedreven door de Ethereum-blokketen en in deze wereld kunnen gebruikers creëren, ervaren en geld verdienen met wat ze bouwen én bezitten in de fictieve wereld.

Gekocht met cryptocurrency van het platform

De verkoop van de Duitser vond plaats met behulp van 510.000 Manas, de eigen cryptocurrency van het platform. De virtuele lap grond, dat hernoemd is tot Plein Plaza, beslaat 65 Decentraland-percelen, het equivalent van ongeveer 16.400 vierkante meter. Het zal verder worden ontwikkeld door digitale kunstenaar Antoni Tudisco en Jason Rosenstein, oprichter en CEO van NFT-veilinghuis Portion.

Op dit moment omvat het project winkels, een kunstmuseum, een hotel en enkele luxe woningen. Philipp Plein zegt in een verklaring gezegd dat hij “trots” te zijn om deze stap naar de Metaverse te hebben gemaakt “zo vroeg in de ontwikkeling en vestiging van dit nieuwe universum.” “We zijn er om te blijven en om de creativiteit van al onze merken – Philipp Plein, Plein Sport en Billionaire – te ontwikkelen en te delen, ook in deze nieuwe dimensie van menselijke interactie waarin ik persoonlijk veel geloof”, voegt de 43-jarige aan.

In 2020 haalde Philipp Plein wereldnieuws nadat hij € 300.000 aan schadevergoeding moest betalen omdat hij ongevraagd een Ferrari in een spotje voor zijn kledingmerk gebruikte.