Alsmaar meer bedrijven verkennen voorzichtig de opkomende digitale wereld van de metaverse. Vooralsnog met name Amerikaanse grootmachten, maar Nederlandse bedrijven voelen zich ook genoodzaakt om daarop te anticiperen. VINVIN Wines wil de boot beslist niet missen en treedt als eerste wijnimporteur toe aan de metaverse. Hun slogan luidt niet voor niets: “Let’s change the world of wines.”

Nederlandse wijnimporteur treedt toe aan de metaverse

VINVIN Wines brengt wijnkennis met een “combinatie van technologieën” en een “persoonlijke benadering” over op hun klanten door middel van een assortiment van meer dan 300 uitzonderlijke wijnen. Maar sinds kort is het pakket uitgebreid tot meer dan alleen dat.

Het team van de Nederlandse wijnimporteur besloot in de metaverse te stappen nadat Facebook-oprichter Mark Zuckerberg in juli 2021 liet weten dat hij zijn social mediabedrijf de komende vijf jaar wil omvormen tot een heuse metaverse. Vanwaar ook de naamswijziging naar Meta.

“De eerste stappen die wij in onze metaverse gaan zetten zijn onder anderen unieke lanceringen van exclusieve champagnes en wijnen van top wijnhuizen. We bieden de producten eerst exclusief in de virtuele wereld aan”, aldus Marcel Just de la Paisières, managing partner bij VINVIN Wines. “Daarna krijgen wijnliefhebbers deze ook aangeboden via onze webshop en/of partners. Maar daar blijft het niet bij: we bieden ook virtuele masterclasses aan, bieden we meerdere keren per week advies door onze wijnspecialist aan en geven we onze partners een podium.”

“De metaverse kun je eigenlijk zien als de nieuwe fase van het internet”, voegt hij aan. “Het tweedimensionale en platte internet verandert de komende jaren naar een driedimensionale, ruimtelijke vorm. De metaverse speelt zich voor iedereen synchroon on- en offline in realtime af. Zie het als een virtuele ontmoetingsplek. Op het moment is de metaverse voor velen nog een onbekende wereld – een ver van je bed show. Hoewel de optimalisatie hiervan nog ruim tien jaar kan duren, worden de eerste stappen door ons al gezet.”

Speciale promoties en NFT’s

Om potentiële gebruikers warm te maken geven ze speciale promoties weg. Ook maken ze zoals de meeste platofrmen op de metaverse gebruik van Non-fungible tokens (NFT’s). Als voorbeeld geven ze een exclusief lidmaatschap waar jouw NFT als toegangspas dient tot “unieke voordelen”.

De lancering zal 14 februari plaatsvinden in het gloednieuwe metaverse en voor nu bieden ze een selecte groep toegang tot de digitale wereld der wijnen aan. Op een ongenoemd moment later dit jaar zal het voor iedereen toegankelijk worden gemaakt.