De AMG tak van Mercedes-Benz mag 55 kaarsjes uitblazen, maar zelf trakteren ze ook. Om deze mijlpaal te vieren hebben ze een extreme raceversie van de AMG GT aangekondigd. Maak kennis met de AMG GT Track Series. “Te machtig voor op de weg, te krachtig om te racen.”

Jubileum van Aufrecht Melcher Großaspach (AMG)

AMG is niet opgericht door Mercedes zelf. AMG (opgericht door Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher) begon in eerste instantie met het bouwen van racemotoren op eigen houtje. Maar nadat ze steeds vaker begonnen samen te weren met het Duitse merk, voegde ze zich in 2005 bij de gelederen van Mercedes.

Om ‘m exclusief te houden en ‘m te laten passen bij het jubileum, zullen er in totaal slechts 55 eenheden van de productieband afrollen. Tevens hebben ze er meer snelheid uit weten te halen.  De vakmensen bij AMG hebben nog een fractie meer vermogen uit de V8 weten te persen. Oké, 4 pk en 50 Nm koppel is niet erg veel (in totaal nu 734 pk en 880 Nm koppel), maar de nieuwe lichte materialen en onderdelen laten ‘m wel sneller gaan.

1.400 kg aan extremisme

Hoewel de MG GT Black Series, waarvan de oplage werd beperkt tot 350 exemplaren, met z’n 1.540 kg niet al te zwaar was, weegt de Track Series slechts 1.400 kg. Maar goed, deze Series wordt ook bedoeld als circuitauto – waar de meesten aanzienlijk lichter zijn. Het heeft uiterlijke kenmerken van de Black Series en “combineert de op het circuit bewezen kwaliteiten van de GT3- en GT4-modellen in zijn prestaties.”

Daarnaast zijn er ook nog een aantal aanpassingen verricht qua aerodynamica. Zo is er een gloednieuwe splitter, in de motorkap zit nu één grote keulsleuf in plaats van twee en de spoiler ziet er nóg extremer uit.

Wie een poging wil wagen om er een aan te schaffen moet er logischerwijs snel bij zijn en kunnen voldoen aan de vraagprijs van  € 369.000 aan, exclusief belastingen.