De brandstofprijzen in de wereld zijn ongekend hoog en dat zorgt bij sommigen voor onhandige en ondoordachte acties. Onlangs maakte François Perrodo, voorzitter van de Brits-Franse oliemaatschappij Perenco en een ervaren coureur, een catastrofale fout door per ongeluk diesel in zijn uiterst zeldzame McLaren F1 GTR te stoppen

McLaren F1 GTR van François Perrodo

Perenco is actief in meer dan 16 landen en werd in 1975 opgericht door zijn vader Hubert Perrodo. Die overleed in 2006 na een wandelongeluk en vervolgens nam François het stokje van hem over. Volgens rapporten heeft de familie Perrodo een gecombineerd vermogen van meer dan $ 10 miljard en daarnaast is François een fervente autoliefhebber en heeft indrukwekkende race-referenties op zijn naam staan.

In die hoedanigheid is hij eigenaar van diverse exotische auto’s, maar zijn straatlegale McLaren F1 GTR, Nr. 61 Lark-McLaren, is toch wel het paradepaardje van zijn collectie. Het is de racevariant van de iconische McLaren F1-supercar die voor het eerst werd geproduceerd in 1995 voor racen in Grand Tour-stijl en die tot 2005 bleef concurreren. Hoewel de bolide normaalgesproken werd aangedreven door dezelfde BMW 6,1-liter V12-motor, werd het vermogen teruggebracht tot 600 pk om aan de raceregels te voldoen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Fanch (@fanchracing)

Diesel tanken in een benzineauto

Echter zou hij er als trotste bezitter wel wat zuiniger mee mogen doen. Hij gooide recentelijk namelijk diesel in zijn sportwagen, die niet alleen het totale brandstofsysteem kan beschadigen, vanwege de dikkere substantie, maar ook het brandstoffilter en de brandstofpomp. Bij een auto ter waarde van $ 15 miljoen kan zo’n geintje hoog in de kosten oplopen. Helemaal wanneer de twee zeer nauwkeurige injectoren per cilinder van de GTR worden aangetast of verstopt raken.

McLaren F1 GTR

François Perrodo

“Na 25 jaar toegewijd leven als petrolhead, heb ik de moeder aller **ck-ups gedaan”, aldus Perrodo op Instagram. “Ten eerste, als het een moderne auto was geweest, zou het mondstuk niet in het gat hebben gepast, maar de GTR is een raceauto met een grote opening! Ten tweede, als we in Frankrijk waren geweest, zou de dieselsproeier walgelijk en stinkend zijn geweest, maar dit was (Londen) en het was zo schoon en droog als een benzinesproeier!”

Hij kan er dus ook wel de humor van inzien en zegt dat hij “veroordeeld is om elektrische auto’s (en diesel) te rijden tot de dag dat ik dood gaan.” Om te voorkomen dat het niet nog een gebeurt hebben zijn amices een sticker naast de tankdop geplakt met de tekst: ‘François No Diesel!’