De Amerikaanse tv-serie Below Deck geeft een een kijkje achter de schermen in de glamoureuze en dramatische wereld van het charteren van luxe superjachten. Maar hoe echt is deze realityshow? Wat verdient de kapitein en z’n benamingen? En hoeveel kost het om zo’n luxe gevaarte te charteren? In dit artikel gaan we al deze vragen beantwoorden en de show onder de loep nemen.

Tv-serie Below Deck is een synoniem voor drama

Het eerste seizoen werd in 2013 uitgezonden en anno 2021 kunnen we al negen seizoenen genieten van de drama, brutale chartergasten, romances en verbale ruzies tussen de bemanningsleden en de weelderige uitzichten die de Middellandse Zee en z’n kustlijnen te bieden heeft.

Terwijl kijkers behoorlijk sceptisch zijn geworden over het niveau van drama in de reality-show, benadrukt hoofdproducer Courtland Cox dat wat er op Below Deck plaatsvindt, niet wordt beïnvloed door een tv-ploeg. Met beperkte ruimte op het jacht is het voor de meevarenden al moeilijk genoeg om te doen alsof de camera’s er niet zijn, die overigens ook vaak goed verstopt zitten. Dus als het tijd is voor de tv-ploeg om uit te klokken voor de dag, slapen ze op een aparte boot of pakken ze een tender richting de kust om in een hotel te overnachten.

Wanneer een chef-kok midden op zee niet aan de hoge standaard blijkt te voldoen of er onderling de crew meningsverschillen ontstaan, levert dat al genoeg drama op. De producers leunen gewoon achterover en laten het zich ontvouwen. Zij moeten enkel en alleen zorgen dat ze geschikte mensen vinden, die niet alleen aantrekkelijk zijn voor de camera, maar ook voor vermakelijke situaties zorgen.

“Ik wou dat ik de verbeeldingskracht en creativiteit had om de dingen te bedenken die echt in de show gebeuren, want de dingen die in de show gebeuren, zou ik nooit in een miljoen jaar kunnen bedenken”, vertelde Cox tegen The Daily Dish. Daarbij gaat de tijd ook relatief snel voorbij, want wegens de hoge kosten van het charteren van een jacht wordt een seizoen in slecht zes weken geschoten.

Chartergasten in de show worden flink gecompenseerd voor hun deelname

Niet iedereen zit te wachten op een camera in hun gezicht, zeker steenrijke vakantiegangers niet, en daarom krijgen chartergasten die deelnemen aan de serie 50% korting en worden de kosten van hun vliegtickets gedekt. Tuurlijk fijn zo’n korting, maar de deelnemende chartergasten zijn alsnog rond € 150.000 per week kwijt, exclusief een dikke fooi voor de bemanningsleden en kapitein. In sommige afleveringen krijgen de bemanningsleden tot wel € 2.000 fooi per persoon.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Below Deck (@belowdeckbravo)

Salaris van de kapitein en bemanningsleden

Dat brengt ons naar het volgende vraagstuk: wat verdienen de personeelsleden en de kapitein? Gedurende de negen seizoenen van de serie staat in de meeste gevallen kapitein Lee Rosbach of kapitein Sandy Yawn achter het roer. Zij beslissen wie blijft en wie ontslagen wordt. Over vergoedingen zijn geen exacte cijfers bekend gemaakt, maar Refinery 29 claimt dat de kapiteins in Below Deck tussen de $ 150.000 (€ 132.000) en $ 210.000 (€ 185.000) per jaar vangen.

De ‘Chief Stew’ (hoofdsteward- of stewardess) zou tussen de € 60.000 tot € 90.000 per jaar zal verdienen, wat neerkomt op zo’n € 6.000 per maand. Terwijl de tweede en derde stewards genoegen moet nemen met ongeveer € 1.000 per maand minder. De chef-kok, die een van de meest belangrijke taken heeft, zou op de boot ongeveer € 6.000 tot € 9.000 per maand kunnen opstrijken, afhankelijk van ervaring en training.

Chief Stew Hannah Ferrier van Below Deck Mediterranean bevestigde in een bericht op Twitter dat ze rond de € 5.000 per maand heeft verdiend, zonder huur te betalen.

Charterkosten

Eén van de jachten die meermaals voorkomt in de bijna 10 seizoenen is My Senna. Het 56,4 meter lange superjacht werd gebouwd door Delta Marine in 2000 en omgebouwd in 2014. Het door Glade-Johnson ontworpen superjacht dook voor het eerst op in het zesde seizoen, maar verscheen opnieuw in seizoen acht, waar ze werd gefilmd terwijl ze cruisen in Antigua, Barbuda in de Caraïbische Zee, terwijl ze ook de hoofdrol speelt in het meeste recente, negende seizoen.

Haar meest opmerkelijke kenmerken zijn onder meer een openluchtjacuzzi omringd door een bar in de buitenlucht, een fitnessruimte, een saunaruimte, een helikopterplatform en een ruime strandclub compleet met een lounge en flatscreen-tv’s.

Het riante interieur biedt plaats aan maximaal 12 gasten en 11 bemanningsleden en huist zelfs een thuisbioscoop en piano in de salon. Er is ook veel waterspeelgoed aan boord, inclusief uitrusting voor duiken, onderwatervissen en Seabobs. Al met al een goed ingericht jacht waar entertainment hoog in het vaandel staat.

Valor van Feadship

Ook jacht Valor gaat al drie seizoenen mee. Dit gevaarte van 46,9 meter werd in 1990 afgeleverd door de Nederlandse scheepswerf Feadship met de laatste refit in 2015. Het exterieurontwerp komt uit de koker van De Voogt Naval Architecten en het staat garant voor comfort en luxe. Voorheen Charade genoemd, kan het jacht 12 gasten in zes hutten ontvangen die in de watten gelegd kunnen worden door een crew van 10. Aan boord tref je een sportschool, loungeplekken, waterglijbanen en zit het boordevol waterspeelgoed voor de rijken, zoals jetski’s, paddleboard, kajaks en twee tenders. ’s Winters kost het charteren van Valor circa € 140.000 p/w, terwijl het in de zomer kan oplopen tot € 168.00 p/w.

YachtCharterFleet bracht de vijf jachten die gebruikt zijn voor de serie in kaart en zette de kosten in een tabel, te zien hieronder.

Below Deck

Foto: YachtCharterFleet