Birkenstocks zijn dé perfecte sandalen om de zomerdagen mee door te komen, maar je zal er niet echt mee opvallen. Hoeft ook niet, maar het is toch altijd welkom om het stijlquotiënt op te voeren, nietwaar? Om hiervoor te zorgen heeft Birkenstocks hun krachten gebundeld met het Spaanse designerhuis Manolo Blahnik, bekend van satijnen stiletto’s, voor een geheel nieuwe collectie sandalen met nieuwe kleuren en een opvallende gesp.

Verfraaid met kristallen en verpakt in een exclusieve schoenendoos

Het ensemble bestaat uit de welbekende Birkenstock: sandalen met glamoureuze details voorzien van de huisstijl van Manolo Blahnik. Het Duitse schoenenmerk beschrijft de nieuwe collectie zelf als “tijdloze ontwerpen van hoge kwaliteit” en dat ze zijn “gemaakt om te koesteren en van te genieten”.

“Birkenstocks zitten al sinds het allereerste begin (van tijd!) in mijn kledingkast – ik draag de mijne al vele jaren”, aldus Manolo Blahnik in een verklaring. “Ik ben heel blij dat we hebben kunnen samenwerken; het samensmelten van de esthetiek van Manolo Blahnik met het alledaagse comfort van Birkenstocks is gewoon geweldig!”

Belangstellenden kunnen in plaats van het standaard bruin-suède schoeisel gaan voor pluche fluweel in fuchsia en saffierblauw of zwart leer. Iedere vorstelijk ogende sandaal is afgewerkt met een versierde zilveren sluiting en een zwarte zool. Ieder paar is verfraaid met kristallen en verpakt in een exclusieve schoenendoos met stippen en een beschermende stofzak.

Prijs van de nieuwe Birkenstocks

Echter moet je ook aanzienlijk dieper in de buidel tasten voor deze special edition. Naar verluidt zul ieder paar geprijsd worden tussen $ 750 – $ 810. Voor hetzelfde geld koop je 11 zo’n  paar van de standaard uitvoering, maar dan zal je nooit écht de show stelen. Op 24 maart 2022 wordt de collectie uitgestald op de website van Manolo Blahnik om vervolgens later in de fysieke Manolo Blahnik-winkels en winkels van geselecteerde retailers te verschijnen.

Eerder deze maand werd bekendgemaakt dat Birkenstock bekend had ingestemd met de verkoop van een meerderheidsbelang in het familiebedrijf aan het luxeconglomeraat Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), waarmee het merk zijn positie in de high-end fashionwereld veiligstelt.