Pagani is wellicht dé autofabrikant van futuristische hypercars, maar ze begrijpen net goed als de concurrent dat het soms van pas komt om in de geschiedenisboeken in te duiken kijken. Het wiel is tenslotte al uitgevonden. Met die gedachtegang heeft het Italiaanse hypermerk zojuist een nieuwe variant van de tien jaar oude Huayra onthuld, de Codalunga.

Nieuwste editie van de Pagani Codalunga

Hoewel eigenlijk iedere exemplaar van de line-up van Pagani exclusief en moeilijk te verkrijgen is, doet deze Codalunga met een ultra-aerodynamisch longtail-ontwerp daar een schepje bovenop. De nieuwste versie van het tweede model van het merk wordt beperkt tot slechts vijf exemplaren, is samengesteld door een speciale in huis afdeling – Pagani Grandi Complicazioni  – en er wordt gesuggereerd dat ze later dit jaar ook nog een derde model gaan onthullen.

Pagani Codalunga

De Codalunga heeft een nieuwe achterste motorkap gekregen die zo’n 36 centimeter langer dan die van de originele Huayra coupé waarop ‘ie is gebaseerd en beslaat meer dan 12 vierkante meter aan ruimte. Niet te missen dus. De achterkant van de auto mist ook een grille, waardoor een onbelemmerd zicht ontstaat op het gloednieuwe nieuwe keramisch gecoate, ultra-lichte uitlaatsysteem.

Het elegante interieur van de auto is onaangeroerd gelaten, maar het nieuwe exterieur is radicaal anders, waardoor het met nog minder weerstand door de lucht kan snijden.

Aandrijflijn en prijs van de Codalunga

Onder de gigantische nieuwe motorkap van de Pagani Codalunga bevindt zich een opgewaardeerde versie van de AMG-afkomstige twin-turbocharged 6,0-liter V12 die het hart was van vroegere Huayras. Deze bron van vermogen zorgt voor 840 pk en een Nm koppel van 1100, 110 pk en 64 Nm meer dan de eerste editie van de hypercar.

Er zijn geen prestatiecijfers vrijgegeven voor de variant, maar gezien de nieuwe vorm en het relatief lage eigengewicht van slechts 1.280 kilo, zal er qua snelheid en acceleratie niets aan ontbreken. Deze longtail versie van de Huayra kost naar verluidt € 7 miljoen.