Miljardair Richard Branson, bekend van Virgin, steekt mogelijk de handen uit de mouwen om het grootste vliegtuig van de wereld te herbouwen. De bekende Brit bezocht het gehavende vliegveld nabij Kiev. Hij was daar om de schade aan het Antonov Airport te bekijken, evenals de schade aan de Antonov An-225 Mriya.

 

Branson brengt bezoek aan Antonov Airport waar wrak grootste vliegtuig rust

Ingenieurs schatten de reparatiekosten op 350-500 miljoen dollar. Een voorzichtige schatting wel, veel van de onderdelen – single-build – zijn namelijk niet eens beschikbaar zo een dertig jaar later. Een voormalige piloot van de An-225 ziet een middenweg: het tweede model van de beroemde Antonov (dat niet afgemaakt is) deels gebruiken voor onderdelen.

Op 1 maart werd namelijk duidelijk dat dit vooraanstaande stukje techniek gedegradeerd was tot een hoopje verwrongen aluminium en puin. De Antonov An-225 Mriya brandde bijna volledig uit tijdens de Russische invasie van Oekraïne. De Antonov An-225 Mriya was nog wel herkenbaar, onder andere door de grotendeels nog intacte vleugels, maar het middelste deel was grotendeels afgebrand.

Branson toont zich willend in herstel grootste vliegtuig ter wereld

Branson heeft nog niet openbaar de wens uitgesproken om de trots van Oekraïne te restaureren. Via een bericht van Davyd Arakhamia, een vertegenwoordiger van de Oekraïense partij Dienaar van het Volk, is duidelijk geworden dat Branson zijn bereidheid om te helpen heeft uitgesproken wat betreft het herstel van grootste vliegtuig. 

Grootste vliegtuig verbrak sinds 1988 meerdere records

Het boegbeeld van de vrachtluchtvaart stond sinds de eerste vlucht in december van 1988 bekend als het allergrootste vrachtvliegtuig. 

Niet enkel commerciële vrachtvluchten hadden baat bij het bestaan van de immense Antonov. Het vrachtvliegtuig werd ook gebruikt om humanitaire hulp te bieden. Met een laadgewicht van ruim 250 ton (!) was de Antonov een zekere troef op momenten van grote rampen waarbij snel schakelen levens kon redden.

Het recordbrekende stukje techniek kon bij het opstijgen maximaal 640 ton in totaal meenemen. Het was het zwaarste vliegtuig dat ooit vloog en ook het vliegtuig met de grootste spanwijdte van de vleugels.

Zo vervoerde de Mriya (naam betekent: droom of inspiratie) ook het allerzwaarste onderdeel ooit dat met een vliegtuig verplaatst is (189.980 kilo). In de praktijk kon de Antonov bijvoorbeeld vier grote tanks tegelijkertijd vervoeren (254 ton). Het prijskaartje van een vlucht? Die kon eveneens vrij snel in tonnen uitgedrukt worden. Het huren van de Antonov kostte een slordige 30.000 dollar (per uur). 

Foto Instagram: richardbranson