De Rolls-Royce Spectre gaat de allereerste velledig elektrische voertuig worden van het luxemerk en zal naar verwachting in 2023 op de markt terechtkomen. Maar voor het zover is, wordt het model aan allerlei tests onderworpen. Die begonnen al in september van 2021, maar ze zijn recent in een nieuwe testfase belandt. Volgens het merk is de ontwikkeling van de Spectre nu voor ongeveer 40% voltooid.

Rolls-Royce Spectre ondergaat grondige testfase

Momenteel doorloopt de Spectre “het zwaarste testprogramma uit de geschiedenis van het merk”. Kortgeleden werden in de Zweedse poolcirkel testen in een koud klimaat afgrond en nu is het tijd om de hitte op te zoeken. In totaal zullen in Zuid-Frankrijk aan de Rivièra 625.000 testkilometers worden afgelegd van de in totaal 2,5 miljoen kilometer.

Deze zijn in twee fasen verdeeld en beginnen op de historische Autodrome de Miramas. Hier werd in 1926 een Grand Prix verreden, maar tegenwoordig is het een hypermodern test- en ontwikkelingscentrum, met meer dan 60 kilometer aan wegen en 20 verschillende testroutes, voor alle denkbare situaties. Tevens is er een 5 kilometer lange hogesnelheidsbaan met kombochten, waar de Spectre onafgebroken op hoge snelheid kan worden getest.

Het tweede fase van de test vindt plaats op de openbare wegen ron de Autodrome de Miramas en aan de Côte d’Azur. Volgens Rolls-Royce is dit een “geliefde regio” van veel van hun klanten. “Deze bepaling voor testen onder lokale, levensechte omstandigheden wordt herhaald in belangrijke markten over de hele wereld, aangezien het merk tot het uiterste gaat om ervoor te zorgen dat zijn producten voldoen aan – en zo vaak overtreffen – de verwachtingen van zijn zeer veeleisende klantengroep.”

Geavanceerde elektronisch stabiliteitssysteem

Na maanden van testen, is met de nieuwe technologie van het onderstel het niveau bereikt van Rolls-Royce’s kenmerkende ‘magic carpet ride’ – een souverein veercomfort onder alle omstandigheden. Het geavanceerde elektronische stabiliteitssysteem bestaat uit een reeks nieuwe hardware-componenten en profiteert van de hoge systeemsnelheden van de elektronica. Het werkt samen met het Flagbearer-systeem, dat het wegoppervlak voor de auto leest, alsmede met het navigatiesysteem dat naderende bochten herkent.

“Het is niet overdreven om te stellen dat Spectre de meest verwachte Rolls-Royce ooit is. Zonder de beperkingen verbonden aan de interne verbrandingsmotor, zal onze batterij-elektrische auto de puurste uitdrukking zijn van de Rolls-Royce-ervaring in de 118-jarige geschiedenis van het merk”, zei CEO Torsten Müller-Ötvös in een verklaring. “Deze laatste testfase bewijst een reeks geavanceerde technologieën die ten grondslag liggen aan een symbolische verschuiving voor Rolls-Royce op weg naar een heldere, gedurfde, volledig elektrische toekomst.”