Wanneer er een top 10 wordt geschreven over de beste parfums, is Sauvage van Dior vaste prik. Mannen wereldwijd geven hier gehoor aan en sinds kort is het de bestverkochte geur op deze planeet. In 2021 werd naar schatting zelfs iedere drie seconden een flacon Sauvage verkocht en wetende dat het kleinste fles (30 ml) al € 67 euro kost, terwijl er ook nog varianten van 60, 100 of 200 ml, levert dat absurd veel geld op.

Succes van Dior Sauvage

Volgens Business of Fashion (BoF) groeide de eerste helft van de omzet van de parfum- en cosmeticadivisie van moederbedrijf LVMH dit jaar met 13% tot $ 3,70 miljard. Het conglomeraat van Bernard Auranlt besteedt enorme bedrag aan hun cosmeticamerken en vorig jaar investeerde ze $ 300 miljoen in het Franse modehuis.

Maar waar heeft Dior het succes van Sauvage  aan te danken? Nou, dat zo zomaar eens aan Johnny Depp. De veelbesproken acteur is al sinds 2015 het gezicht van Dior’s Sauvage cologne en Sauvage heeft successen ingehaald zoals Coco Mademoiselle van Chanel en La Vie Est Belle van Lancôme.

Zoekopdrachten schieten omhoog

Google-zoekopdrachten naar de geur stegen met 48%, van 8.23.000 in maart 2022 naar 1,2 miljoen in april 2022, toen de rechtszaak tussen hem en Amber Heard plaatsvond. Voor de trouwe fans van Johnny Depp was het kopen van een fles Dior Sauvage een tastbare manier om te laten zien dat ze hem steunen. Mensen krijgen geen genoeg van Depp en zijn 43 seconden durende Sauvage-promoclip waarin hij gitaar speelt in een woestijn, werd in acht maanden tijd meer dan 91 miljoen keer bekeken.

Interessant is dat de Sauvage-collectie voor het eerst werd gelanceerd in 1966 en wijdde zeven jaar aan het voortbouwen op het aanvankelijke succes van Sauvage. Het merk liet geen middel onbeproefd, en investeerde in tv-commercials, reclamecampagnes, het werven van veelbelovende ambassadeurs en meer. Dior voegde op slimme wijze Paris Saint Germain-voetbalster Kylian Mbappé toe aan hun naam.