Bij ieder gekocht product of dienst vraag je het je ongetwijfeld weleens af: hoeveel procent verdient de aanbieder/verkoper eraan? Het is algemeen bekend dat bouwers van luxe auto’s een riant winstmarge hanteren, maar hoe zit het bij een prestigieus merk als Ferrari?

Succesvol boekjaar voor Ferrari

Het sportieve automerk uit Maranello draait als een tierelier. In 2021 gingen er maar liefst 11.155 auto’s met hun merkembleem over de toonbank: een stijging van 22,3% ten opzichte van het jaar daarvoor. “We hebben het sterkste orderboek ooit in onze geschiedenis”, zei CEO Benedetto Vigna indertijd. Op basis van de jaarrekening van 2021 was het zelfs de meest winstgevende autofabrikant ter wereld.

Exclusieve automerken moeten het niet hebben van kwantiteit, maar kwaliteit, waardoor er dus meer gevraagd kan worden voor hun gelimiteerde aanbod aan bolides. Volgens diverse bronnen moeten ze het wegens de chiptekorten in de gehele autoindustrie winst zien te maken op andere manieren, zoals het vergroten van de marge per verkochte auto. Ferrari is daarop geen uitzondering.

Procentuele winstmarge

Volgens dataverzamelaar Jato boekt Ferrari gemiddeld € 97.535 per auto. Procentueel is dat een winst van 25,5%, terwijl dat een jaar ervoor 21,4% was. Hiermee kan het merk dat wordt geteisterd door chip tekorten vast compenseren. Dit is opvallend meer dan de nummer twee in het Jato-rapport: Tesla. De EV-bouwer van Elon Musk verdient gemiddeld slechts € 6.154 per verkochte auto.