Een hagelnieuw superjacht dat in de fik vliegt. Het is wellicht de allerergste nachtmerrie voor een miljardair. Toch wordt dit doemscenario eens in de zoveel tijd werkelijkheid. Voor de kust van het Spaanse eiland Formentera, een aantal kilometer verwijderd van Ibiza, werd een 44 meter lang jacht, genaamd Aria SF, getransformeerd tot een wrakstuk van smeulend aluminium.

Gloednieuw superjacht is niet meer

Tragisch. Helemaal aangezien de boot en z’n bemanning bezig waren met haar allereerste seizoen op de Middellandse Zee.  Het superjacht is zo goed als nieuw en werd vorige maand opgeleverd, maar de eigenaar, passagiers en bemanning hebben er maar kort plezier van kunnen hebben. Alle meevarenden zijn overigens ongedeerd gebleven, maar hetzelfde kan niet gezegd worden van het jacht.

Volgens de Maritieme Reddingsdienst van het gebied zijn de 7 bemanningsleden en 9 passagiers allemaal veilig, nadat ze zijn gered door het Maritieme Reddingsteam. Diezelfde organisatie maakte ook bekend de brand onder controle te hebben, maar konden tot dusver geen oorzaak vinden.

vijf slaapkamers en een zwembad aan boord

Volgens het Spaanse blad El Pais kwam er op 11 augustus om 17.00 uur een melding binnen. De Salvamento Marítimo, ofwel Spanish Maritime Safety Agency, rukten uit en hielpen met de evacuatie van de passagiers en bemanningsleden. Toen het vuur uiteindelijk gedoofd was, sleepten de Guardamar Concepción Arenal de restanten van het uitgebrande superjacht naar Ibiza.

Het jacht was behoorlijk extravagant en luxe met een zwembad, meerdere lounges, vijf slaapkamers en een fitnessruimte en zou in september haar werelddebuut maken tijdens het Cannes Yachting Festival.

Brand op een jacht

Het is niet de eerste en ook zeker niet het laatste jacht dat ten onder gaat in een zee van vlammen. In januari verwoestte een brand op de Ferretti-scheepswerf in Cattolica nog een 30 meter lang Ferretti Yachts 1000. Er zijn allerlei protocollen om te voorkomen dat er brand ontstaan op een jacht, maar aan het einde van de dag zijn alle jachten licht ontvlambaar.

“Als het vuur is dat je in 3-5 minuten kunt blussen, is het altijd beter om de boot buiten de jachthaven te plaatsen, ver van andere jachten en mensen, en je brandbestrijding op een veilige plek voort te zetten”, legde Candas Balci, oprichter van BLC Yachts, uit aan Dmarge. “Over het algemeen eindigt dit met het zinken van het jacht, vanwege al het water dat naar het jacht wordt geperst om de brand te blussen. Nadat het jacht is gekapseisd, komen verzekeringsmaatschappijen en controleren of het wordt gedekt. Over het algemeen doen ze dat en tillen ze het uitgebrande jacht in een droogdok op om de brand te onderzoeken.”