Tegenwoordig lijken ’s werelds meest gerenommeerde modehuizen overal mee weg te kunnen komen. Met name Balenciaga schroomt niet om tot het uiterste te gaan, of juist niet. Nadat het merk eerder kapotte sneakers op de markt bracht (om nog maar te zwijgen over de samenwerkingen met Crocs), hebben ze hun hoogstaande naam nu aan een lijn vuilniszakken verbonden.

Balenciaga vuilniszakken

Inderdaad, het Spaanse modehuis, in 2021 ’s werelds populairste luxe modemerk, is begonnen met de verkoop van ‘vuilniszakken’. Het product is verkrijgbaar in drie verschillende kleuren – zwart met een zwart touwtje, blauw met een zwart touwtje of wit met een rood touwtje en heeft al behoorlijk wat wenkbrauwen doen fronsen. Met name het prijskaartje van $ 1.790 speelt daar een doorslaggevende rol in.

Balenciaga

“Ik kon geen kans missen om de duurste vuilniszak ter wereld te maken, want wie houdt er niet van een modeschandaal?”, zei creative director Demna Gvasalia van Balenciaga toen hem naar de tas gevraagd werd.

Balenciaga presenteerde het item tijdens de Winter 22-collectie. Zoals gebruikelijk vonden er op Twitter vrijwel direct allerlei discussies plaats over de vuilniszak. “Balenciaga is het meest respectloze, onzinnige merk ooit. Ze proberen het niet eens en mensen kopen het gewoon. Ik weet dat die creative director gewoon lacht”, schreef een twitteraar. Een ander schreef: “Ik denk dat designermode een morbide sociaal experiment is.”

Sinds deze week is de tas daadwerkelijk te koop in zowel de Balenciaga winkels als de online webshop.