Vorige week zaten Coldplay-fans opnieuw reikhalzend voor hun scherm om kaarten te bemachtigen voor hun aanstaande show in de Johan Cruijff ArenA. Wachtrijen van boven de 400.000 mensen waren niet ongehoord en op websites van derde partijen gaan de kaartjes voor krankzinnige bedragen , maar wat levert dit optreden de band zelf op?

Coldplay treed in 2023 op in Amsterdam

De laatste keer dat de Britse band naar Nederland afreisde was in 2016, toen ze een uitverkochte Amsterdam ArenA vermaakten. In 2023 gaan ze dat opnieuw doen, bleek eerder uit een hint in de nieuwe videoclip van de band. In de video van hun nieuwe nummer ‘Humankind’ is namelijk een taxi te zien met ‘Amsterdam’ erop die naar de Johan Cruijff ArenA rijdt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Coldplay (@coldplay)

Op 23 augustus begon de voorverkoop en dat was een en al chaos. Klanten van Vodafone en/of Ziggo konden als eerste kaarten bemachtigen, maar binnen nog geen 5 minuten vloog de app uit de lucht, blijkt uit de duizenden klachten. Op 25 augustus om 10:00 konden mensen opnieuw een poging wagen om toch een van de twee shows van hun Music Of The Spheres World Tour bij te wonen, meldt een woordvoerder van Mojo, de organisatie achter het concert.

Wie achter het net viste, kan nog Ticketswap proberen, maar daar moet waarschijnlijk de hoofdprijs betaald worden. Als alle 71.000 staan- en zitplaatsen gevuld zijn en iedereen de startprijs van € 56 betaald, komen we uit op een bedrag van € 3.976.000. Echter zullen verscheidenen mensen veel meer dan dat betalen, bijvoorbeeld voor betere plaatsen en/of duurder uitkomen door een kaartje te kopen op een secundaire markt. En dat is nog exclusief de drank- en eetinkomsten.

Vanafprijs om Coldplay te boeken

Het moet voor alle betrokken partijen iets lucratiefs zijn, anders kan er uiteraard geen show opgevoerd worden, maar qua inkomsten zit het echt wel goed. Op de website van het boekingskantoor van Coldplay staat vermeld dat de band een minimumprijs van $ 1.000.000, net zo duur als Adele, heeft om te boeken. En reken maar dat daar nog een aantal ‘fees’ bovenop komen, aangezien de band niet zomaar eventjes naar Nederland komt.

“Booking Entertainment maakt het gemakkelijk om Coldplay of een andere Entertainer te boeken voor bedrijfsevenementen, privé-evenementen, bruiloften, sociale-mediacampagnes, optredens, spreekbeurten en productaanbevelingen over de hele wereld”, staat op de website van het boekingskantoor van Coldplay.