Het hoge woord is eruit. Dinsdagavond onthulde Ferrari hun allernieuwste paradepaardje. Ook de Italianen konden niet achterblijven; het wordt een SUV. Echter omschrijft Ferrari hem als sportwagen ‘die een nieuw segment creëert’. Eerder lekten al foto’s uit, maar nu is het dan toch echt officieel. Dit is alles wat u moet weten over de Ferrari Purosangue.

Purosangue presteert zoals je van een sportauto mag verwachten

In een tijdperk waarin autofabrikanten voornamelijk elektrische auto’s op de markt brengen, blijft Ferrari zichzelf en brengen ze de Purosangue met een ‘ouderwetse’ V12 (6,5 liter metend) twaalfcilinder benzinemotor. Deze krijgt geen hulp van een turbo- of hybridesysteem. De wagen is twee meter breed en net geen vijf meter lang.

Kan een afbeelding zijn van auto en weg

De Purosangue presteert, ondanks zijn hoge gewicht, nog steeds zoals je van een Ferrari mag verwachten. De motor heeft 725 pk en een koppel van 716 Newtonmeters. De SUV trekt binnen 3,3 seconden naar de 100 kilometer per uur, en heeft een topsnelheid van 310 km/uur. Daarnaast heeft hij vierwielaandrijving en ligt de 8-trapsautomaat tegen de achteras. Zo blijft de gewichtsverdeling (49 % voor en 51 % achter) ongeveer gelijk.

De Ferrari Purosangue is wel één van de zwaarsten in z’n soort. De wagen weegt zeker 2.200 kilo. Om dit enigszins te compenseren is het dak van koolstofvezel gemaakt. Voor het onderstel is gebruikt gemaakt van Active Suspension Technology, met als doel een dynamischer rijkarakter. Er is overigens veel werk gemaakt van de stroomlijn van de auto.

Even binnenkijken…

Het eerste wat opvalt aan het interieur is dat de Purosangue opvallend praktisch is. De rugleuningen van de achterbank, waar naast de twee plaatsen voorin plaats is voor twee personen, kunnen worden omgeklapt om de bagageruimte achterin te vergroten. In de bagageruimte past zo’n 473 liter aan bagage. De portieren van de achterdeur gaan middels het ‘suicide’ systeem open.

Ferrari Purosangue

Het interieur is rijkelijk met leer bekleed en er is een dikke audio-installatie. Bovendien vind je bekerhouders en opbergruimte voor bijvoorbeeld een telefoon. Deze praktische tools zijn we niet van Ferrari gewend. In het dashboard vinden we een infotainmentscherm, dat geen mogelijkheid biedt om met internet te verbinden en dat geen navigatiesysteem heeft. Het alternatief is Apple Carplay. De ventilatieroosters zien er echter wel goedkoop uit. Saillant detail: er is een mogelijkheid om een kogelwerende vloer in de wagen te laten monteren.

Prijskaartje

De Purosangue zal niet onbeperkt verkocht worden. Ferrari wil de Purosangue maar voor 20% onderdeel laten zijn van de vloot. Er wordt daarom eerst alleen verkocht aan al bestaande klanten. Hoogstwaarschijnlijk is de totale jaarproductie al verkocht. Dus al heeft u een budget van minimaal € 390.000, de Purosangue kan waarschijnlijk niet van u worden.