Aanstaande weekend is het weer zover; de tweede Grand Prix van Nederland sinds het 4,2 kilometer lange Circuit Zandvoort weer onderdeel is van de Formule 1. Op 2, 3 en 4 september zal de Nederlandse badplaats afgeladen zijn met dagjesmensen en die-hard Max Verstappen-supporters. Naar verwachting zullen er zo’n 100.000 op de been zijn – aanzienlijk meer dan vorig jaar, toen er vanwege de coronabeperkingen gelimiteerde plekken beschikbaar waren.

De kosten van een Formule 1 team

Onlangs werd bekendgemaakt dat Audi per 2026 officieel gaat meedoen in de Formule 1, maar wat kost een Formule 1 team nou eigenlijk?  F1Max, hét nieuwe platform over Formule 1, Max Verstappen en meer, heeft het voor de nieuwsgierigen onder ons onderzocht.

De Formule 1 is op ieder front een peperdure sport en tegelijkertijd zeer lucratief; voor de coureurs, de teambazen, de sponsoren, de leveranciers en bovenal de teams zelf. Met name vanwege de technologische innovatie moet er flink geïnvesteerd worden, anders gaan de concurrenten er vandoor met de winst. We kunnen op verschillende manieren aantonen hoe duur een F1-team daadwerkelijk is, maar laten we rustig aan beginnen met het bedrag dat maximaal uitgegeven mag worden.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Verstappen.com (@verstappencom)

Budgetplafond

Door de invoering van het budgetplafond is dat bedrag inmiddels gelijk voor ieder F1-team zodat alle teams gelijkere kansen krijgen. Zoals we hedendaags zien hoe steenrijke voetbalclubs de beste spelers kopen en de beste resultaten behalen, was dat ooit ook het geval in de F1. Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.

Teams mogen die $ 145,6 miljoen gebruiken om in te zetten voor de ontwikkeling van de raceauto’s, operationele werkzaamheden, de logistiek die bij de races komt kijken en ook de materiële kosten, zoals banden, onderdelen (zoals de motor, die ongeveer € 10 miljoen kost) en brandstof, vallen onder het uitgavenpakket. Wat niet onder deze ingeperkte uitgaven valt, zijn de torenhoge salarissen van de Formule 1-coureurs.

Zo moet AlphaTauri jaarlijks € 700.000 opzij zetten voor Yuki Tsunoda (de slechts betaalde coureur in de F1), terwijl Mercedes richting de € 40 miljoen kwijt is aan Lewis Hamilton (de beste betaalde coureur in de F1). Dat is exclusief  mogelijke bonussen voor overwinningen, punten, podiumplekken, enzovoort: dat even terzijde. Uiteindelijk brengen die prestaties ook geld binnen.

Zoveel kost een Formule 1-team

Formule 1-teams zijn zeer discreet en doen er alles aan om geen vertrouwelijke informatie uit te laten lekken, daardoor is het lastig te bepalen wat voor bedragen er rond gaan in deze branche. Eén ding is echter wel zeker; de kosten om een Formule 1-team te beginnen zijn astronomisch.

Een team moet bijvoorbeeld investeren in alle nodige faciliteiten om te kunnen opereren en om een nieuwe fabriek te bouwen moeten honderden miljoenen bij elkaar geraapt worden. In 2015 werden de totale productiekosten van een gemiddelde F1-wagen geschat op € 7,5 miljoen, tegenwoordig is dat nog veel meer. En dat is slechts het begin.

Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff zou een nieuw Formule 1-team $ 1 miljard moeten investeren om succesvol uit de startblokken te komen; het inschrijfgeld alleen bedraagt zelfs al $ 200 miljoen.