Alisher Usmanov is één van de Russische oligarchen die de meeste eigendommen verloor dankzij de sancties van het westen. Er is gedoe rondom zijn villa’s in een luxe vakantieoord in de Beierse Alpen van Duitsland en in ongeveer een halfjaar verleden verloor hij het boegbeeld van zijn vloot: het $ 600 miljoen kostende superjacht Dilbar.

In beslag genomen superjacht veroorzaakt problemen

Steeds meer overheden die jachten van gesanctioneerde Russen hebben afgenomen ondervinden de financiële nadeligheid daarvan. In maart namen Duitse ambtenaren het 156 meter lange jacht in beslag in de haven van Hamburg bij Blohm+Voss. Sinds de vangst ligt het schip aan de ketting. Afgemeerd en onbeweeglijk. Hetgeen wat echter wel al die tijd doorliep, zijn de immense maandrekeningen. Het onderhouden van dit drijvende paleis moet de Duitse regering behoorlijk wat centen kosten.

Om te beginnen verliest een in beslag genomen jacht zijn scheepsregistratie en vervolgens ook zijn verzekering. Volgens een video gepost door YouTube-kanaal eSysman SuperYachts, zou de verzekeringspolis voor een schip van meer dan een half miljard euro al $ 1 miljoen per maand kosten. Usmanov tekende op 29 april een beroep bij het Gerecht van de EU om zijn dierbare jacht terug te krijgen, maar tot dusver heeft dat nog weinig teweeggebracht.

Circa 50 mensen nodig om het jacht te onderhouden

Maar het meeste geld gaat naar het onderhoud en arbeidskosten. Gelukkig hoeft er dus niet getankt te worden, want, zoals ‘Theyachtmogul’ eerder onthulde, kost een volle tank brandstof bij Dilbar $ 1.500.000. Normaliter werken er op het jacht 100 man, maar nog steeds zo’n 40 á 50 mensen nodig om ’s werelds grootste megajacht qua volume, dat in 2016 werd gelanceerd door scheepswerf Lürssen, te onderhouden.

Over het algemeen bedragen de salarissen van een bemanning van 30 tot $ 200.000 per maand, wat zou kunnen stijgen tot bijna $ 335.000 per maand in het geval van het Dilbar. Naast salarissen kosten de onderhoudskosten van een superjacht van dit formaat maar liefst $ 30.000 per dag. De sloep heeft het grootste zwembad ooit geïnstalleerd op een superjacht, twee helikopterplatformen, een sauna en een fitnessruimte. Het pluche interieur heeft meer dan 1.000 bankkussens en biedt plaats aan maximaal 24 personen in 12 suites. Inderdaad, onderhoudsgevoelig.

Dilbar kostte de Duitse regering ondertussen al $ 12 miljoen

Dat alles meegerekend plus het feit dat Dilbar al bijna zes maanden in beslag is genomen, moet het de Duitse regering al maar liefst $ 12 miljoen hebben teruggezet. En dat blijft oplopen, want de jaarlijkse onderhoudskosten van het jacht zijn doorgaans ongeveer $ 60 miljoen, exclusief dockingkosten. Een makkie voor Usmanov, die op het moment van schrijven op nummer 75 staat van Bloomberg’s Billionaires Index met een geschat vermogen van $19.2 miljard. Usmanov heeft belangen in ijzererts- en staalgigant Metalloinvest en elektronicabedrijf Xiaomi, maar ook belangen in onder meer mijnbouw en de media; hij was een van de eerste investeerders in Facebook.

Overigens bezit de in Oezbekistan geboren Usmanov nog wel een ander jacht. Begin mei instrueerde hij zijn crew op het in 2019 gebouwde ‘Alaiya’ om richting Afrika te varen. Hij neemt daarbij geen enkel risico, want hij heeft ervoor gezorgd dat er gewapende bewakers aan boord zijn.