Infrastructuur staat hoog op de agenda van overheden, maar de snelste manier van transport, zijn nog altijd vliegtuigen. Maar ook die moeten nóg sneller, zuiniger en efficiënter. Met het supersonische Overture-jet is vliegtuigmaker Boom erin geslaagd om in recordtijd over de Atlantische Oceaan te vliegen. Dé oplossing voor mensen vliegangst, of toch niet?

Boom Overture-jet

Vliegtuigbouwers hebben altijd met het concept van tijd geworsteld. En door de jaren heen zijn er indrukwekkende stappen gezet op het gebied van vluchttijden. Het productiemodel van “Boom’s eerste commerciële supersonische jet”, dat onlangs werd onthuld op de Farnborough Air Show in het Verenigd Koninkrijk, lijkt verdacht veel op de Concorde met gigantische deltavleugels, vier onderhangende motoren en een lange, slanke romp.

Boom Overture

Maar gezien de zes decennia van technologische innovatie sinds Franse en Britse ontwerpers ’s werelds eerste supersonische passagiersvliegtuig hebben geschreven, heeft Boom enkele verbeteringen aangebracht. Door het vermijden van naverbranders wordt het geluid beperkt en het brandstofverbruik verlaagd. Ook maakte Boom de belofte dat de motoren zullen draaien op 100 procent duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Boom Overture (@boomoverture)

Aerodynamische efficiëntie

De romp is geoptimaliseerd voor aerodynamische efficiëntie door aan de voorkant iets groter te zijn in dwarsdoorsnede dan aan de achterkant. De deur waar de passagiers instappen, bevindt zich in dit grotere gedeelte, wat een ruimtelijk gevoel zal geven aan het begin van de supersnelle ervaringen van mensen.

Dankzij deze weloverwogen samenstelling is de Overture geschikt om een snelheid van maar liefst 1.304 kilometer per uur halen. Het eindresultaat? Radicaal kortere vluchttijden. New York naar Londen zit erop in 3,5 uur in plaats van 5,5, en Tokio naar Seattle in 4,40 tegen 8,30 uur. En wetende dat een commerciële vlucht van Amsterdam naar London niet veel langer dan een uur is, bent ook u binnen no time in de Big Apple.

Gepland voor 2026

Boom laat weten dat de eerste vluchten met de vernieuwde productiespecificaties gepland staat voor 2026, terwijl de officiële introductie in 2029 moet gaan plaatsvinden. Ondertussen zijn er al 70 bestellingen geplaatst, met opties van luchtvaartmaatschappijen zoals United en Japan Airlines.