Patagonia werd in 1973 opgericht door de 83-jarige Yvon Chouinard. Het groeide uit tot een van de toonzetters op het gebied van outdoorkleding en heeft zich altijd beziggehouden met het dat zij als bedrijf hebben op de planeet. Dat alleen was blijkbaar niet genoeg en dus heeft Chouinard het bedrijf uit handen gegeven aan een non-profitorganisatie die zich inzet voor de bestrijding van klimaatverandering. “We gaan het maximale bedrag weggeven aan mensen die actief werken aan het redden van deze planeet.”

Winst van Patagonia zal naar bestrijding van klimaatverandering en de bescherming van onontwikkelde landen gaan

Volgens The New York Times heeft Chouinard en zijn familie een overeenkomst getekend om het bedrijf (ter waarde van ongeveer US $ 3 miljard) te schenken aan een corporate trust en een non-profitorganisatie, die beide toegewijd zijn aan de bestrijding van klimaatverandering. Naar schatting kunnen die rekenen op zo’n € 100 miljoen per jaar onder het mom van “we gaan het maximale bedrag weggeven aan mensen die actief werken aan het redden van deze planeet”.

Aangezien de trust en non-profit, respectievelijk de Patagonia Purpose Trust en Holdfast Collective genoemd, speciaal zijn opgericht, zullen alle winsten van Patagonia gaan naar de bestrijding van klimaatverandering en de bescherming van onontwikkeld land over de hele wereld.

“Hé, vrienden, we hebben zojuist ons bedrijf aan planeet Aarde gegeven”

Velen noemen de beslissing ongebruikelijk, maar Chouinard, hoopt dat deze zet zal leiden tot positieve verandering. In een gesprek met The New York Times zei Chouinard: “Hopelijk zal dit een nieuwe vorm van kapitalisme beïnvloeden die niet eindigt met een paar rijke mensen en een stel arme mensen.”

Natuurlijk heeft Chouinard voorafgaand aan deze beslissing andere opties overwogen. Patagonia overlaten aan zijn kinderen werd echter al snel uitgesloten, aangezien zij geen interesse hadden om het over te nemen. Naar de beurs trekken was voor de oprichter vanaf het begin af aan al uitgesloten en dus besloot hij het op deze manier te doen. “Ik heb totaal geen respect voor de aandelenmarkt. Als je eenmaal publiek bent, ben je de controle over het bedrijf kwijt en moet je de winst voor de aandeelhouder maximaliseren, en dan word je één van deze onverantwoordelijke bedrijven”, zegt hij over zijn beweegredenen.

Chouinard hoopt op een dominoeffect, maar kans is klein dat andere megabedrijven in zijn voetsporen zullen treden. Het is in ieder geval een mooi initiatief voor een betere wereld, dat pakken ze hem in ieder geval nooit meer af.