Het is de laatste tijd volop in het nieuws. Het opzichtige geblunder van het F1-team van Ferrari, waardoor onze landgenoot Max Verstappen ver heeft kunnen uitlopen op naaste belager Charles Leclerc als het gaat om de wereldtitel. Zo heeft het team de plank al een aantal keer goed misgeslagen met een aantal verkeerde strategische keuzes. Tot overmaat van ramp kwam, tijdens de Grand Prix in Zandvoort, coureur Carlos Sainz naar binnen voor een pitstop waarna de pit-crew van Ferrari met slechts drie nieuwe banden klaarstond.

Salaris van de Formule 1-monteurs bij Ferrari

Gezien het hoge salaris van de monteurs, waar analist Jack Plooij onlangs een boekje open over deed in het programma Vandaag Inside, zou u niet verwachten dat zij dergelijke fouten maken.

Wat zijn de taken van een Ferrari-monteur?

Binnen de pit-crew van Ferrari, en eigenlijk ook alle andere teams, is het werk heel divers. Dit team is verantwoordelijk voor alles rondom de auto’s. Zo houden ze het brandstofpeil in de gaten, vervangen ze kapotte onderdelen en waar ze het meest bekend om zijn: het verwisselen van de banden, wat een wonderlijk tafereel blijft. De monteurs maken wel enorm lange dagen. Zo zijn ze de hele week bezig met het voorbereiden van de trainingen en testen zij constant alle systemen.

Vanaf het begin van het Formule 1-raceweekend zijn de monteurs van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bezig met het monitoren van de auto om deze zo optimaal mogelijk te laten presteren. Tijdens deze weekenden maken de monteurs wel eens dagen van 20 uur.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Daarnaast is de werkdruk van een monteur enorm hoog. Altijd weg van huis en bij het minste of geringste foutje kunt u al op straat gezet worden. Iets wat bij Ferrari de laatste weken niet ondenkbaar is. Maar daar staat tegenover dat de monteur als team de hele wereld rondreist, de mooiste plekken bezoekt én één van de belangrijkste schakels bent in de topsport. En er staat een hele mooie vergoeding tegenover.

Wat verdient een Ferrari-monteur?

Volgens analist Jack Plooij, die we nog kennen als pit-reporter van Ziggo Sport, verdient een Ferrari-monteur zo’n €250.000 per jaar. Maar of het een droombaan is? Daar twijfelen we toch aan.