Steeds vaker worden schilderijen van ’s werelds bekendste kunstschilders beklad met allerlei substanties. Nadat klimaatactivisten van Just Stop Oil vorige week het schilderij ‘Zonnebloemen’ van schilderij Van Gogh bekogelden met een blik tomatensoep, heeft een soortgelijke organisatie het afgelopen weekend gemunt op een Monet. Zij kozen er echter voor om aardappelpuree mee te nemen om media-aandacht te fungeren. En dat is wederom geslaagd.

Les Meules van Claude Monet afgelopen weekend bekogeld met aardappelpuree

In het Barberini-museum in Potsdam hangen diverse surrealistische en moderne schilderwerken. Zo ook maar liefst 38 schilderijen van Franse kunstschilder Claude Monet, waaronder Boats at Zaandam (1871), Argenteuil, Late Afternoon (1872), The River (1881), maar ook Les Meules. Activisten van de groep Last Generation gooiden de vloeibare avondmaaltijd over Monet’s schilderij Les Meules om zich vervolgens, net als de ‘soepactivisten’ aan de muur eronder vast te plakken met lijm.

Ze zijn daarna losgemaakt en gearresteerd. De schade lijkt beperkt te zijn, want volgens het Duitse RBB heeft een woordvoerder van het museum verklaard dat er een glazen plaat voor het schilderij zat.

Schilderijen van deze waarde zijn bijna altijd beschermd door een laag glas, zodat het schilderij niets kan overkomen. Dit resulteerde er mede in dat de klimaatactivisten die een blik tomatensoep over het Van Gogh-schilderij gooiden inmiddels op borgtocht zijn vrijgelaten. Dat schilderij had naar verluidt zo’n € 85 miljoen waar is, terwijl het geschilderde zonovergoten landschap van Monet in 2019 nog $ 110,7 miljoen (€ 98,8 miljoen) opleverde bij een van veilinghuis Sotheby’s: een recordbedrag voor een Monet op een veiling. Sindsdien is het kunstwerk te bewonderen in Potsdam.

Actie was om voedseltekort en klimaatverandering aan te kaarten

In een video is te zien hoe één van de activisten tegen ietwat verwarde galeriebezoekers roept: “Is er aardappelpuree nodig op een schilderij om jullie te laten luisteren? Dit schilderij is niets waard als we moeten vechten om voedsel. Wanneer gaan jullie eindelijk luisteren?” Ook klimaatverandering wordt nog even aangehaald.

Ortrud Westheider, museumdirecteur van Barberini zei ‘geschokt’ te zijn over de gebeurtenis: “Hoewel ik de dringende bezorgdheid van de activisten over de klimaatcatastrofe begrijp, ben ik geschokt door de middelen waarmee ze proberen hun eisen kracht bij te zetten.”