Er is maar een woord die de situatie op Schiphol kan omschrijven: chaotisch. Toen de luchtvaart na corona langzamerhand weer op gang kwam, was meteen duidelijk dat het ontslagen personeel een grote fout was. In de zomerperiode steeg de vraag naar vliegtickets aanzienlijk, maar vanwege de problemen op Schiphol moesten vluchten worden geannuleerd. Een situatie die ook vooral KLM benadeelde.

KLM lijdt onder de problematiek op Schiphol

Sterker nog: alle problematiek op Schiphol zorgde ervoor dat de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) € 175 miljoen is misgelopen, bestaande uit € 30 miljoen aan compensatie voor passagiers en € 145 miljoen aan gederfde inkomsten. Dat meldt de luchtvaartmaatschappij bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers.

De omzet kwam uit op € 8,1 miljard, een stijging van 77 % ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. Dat is te danken aan goedgevulde vliegtuigen, maar niet dankzij de gang van zaken op de thuisbasis Schiphol. Niet alle passagiers gingen van de grond en diverse andere vluchten moesten worden omgeboekt.

Vanwege de problemen kon KLM maar zo’n 80% van zijn capaciteit inzetten. “Natuurlijk wil je alle capaciteit inzetten die je hebt. Dat hebben we niet kunnen doen en dat kost ons natuurlijk ook geld”, vertelt topvrouw Marjan Rintel, die op 1 juli het stokje van Pieter Elbers overnam. “Wij bestaan 103 jaar en hebben een uitstekende reputatie neergezet. En Schiphol stond bekend als een van de beste luchthavens ter wereld. Die reputatie heeft natuurlijk een flinke deuk gekregen. Klanten hebben veel last van de situatie, dat vinden we het vervelendste wat er is.”

Operationele winst van € 443 miljoen

Echter hoeven we geen medelijden te hebben met de vluchtmaatschappij, want er werd alsnog een operationele winst van € 443 miljoen geboekt. Onderaan de streep was de winst voor de hele groep, inlusief zustermaatschappij Air France, afgelopen kwartaal € 466 miljoen. Ook Air France-KLM topman Ben Smith had iets over de situatie te zeggen en noemde de ‘onwenselijke situatie op sommige sleutelvliegvelden’, waarmee hij overduidelijk doelt op Schiphol.

De problemen op Schiphol zijn niet zomaar opgelost en nog steeds geldt er een maximumaantal passagiers dat mag vertrekken. Dat komt door het personeelstekort op allerlei fronten. KLM hoopt dat de capaciteit de komende tijd weer op te schroeven en zijn druk in de weer met het werven van nieuwe krachten. “We zijn op dit moment gewoon heel veel mensen aan het aannemen, nu al zo’n 300 man”, zegt Rintel daarover. “Zodat we ruimer in ons jasje zitten en de volgende zomer goed aankunnen.”

Prijsstijging heeft niets te maken met Schiphol

Volgens Rintel zijn de vluchticks van KLM kaartjes niet duurder gemaakt vanwege de problemen op Schiphol. “Wel zie je wereldwijd een enorm hoge inflatie, en voor ons betekent dat hoge brandstofprijzen en duurdere productiemiddelen.” En die worden dus wel verhaald op de reizigers.