Waar Rolls-Royce zich onderscheidt met de Spirit of Ecstasy op de radiateur en Mercedes met het ster-embleem, doet Bentley dat met de Flying B. De geschiedenis van het laatstgenoemde automerk gaat terug tot 1919 en ondertussen is de Bentley Flying aan zijn zesde iteratie toe. Volgens Bentley kiest 97% van de klanten voor Bentley dankzij de gevleugelde motorkapmascotte.

Gros van de klanten kiest voor Bentley vanwege Flying B

Echter gingen ze niet van start met dit onderdeel. Halverwege de jaren ’20 werd de eerste Flying B geïntroduceerd. In de vorm van een sierlijke, rechtopstaande koperen ‘B’ met horizontaal gehouden vleugels. Gedurende het Derby-tijdperk van Bentley in de jaren 30′ werd de tweede kleinere versie gemaakt met een naar voren leunende ‘B’ met één vleugel in art-decostijl en tot de jaren ’70 werden Bentley-modellen met verschillende aangepaste versies aangeboden.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Bentley Motors (@bentleymotors)

In 2006 werd de miniatuursculptuur opnieuw ontworpen en zou ‘ie bij een botsing of aanraking ingetrokken worden door een automatisch mechanisme. Pas in 2019 is er een afdekplaat geïntroduceerd en huidige, moderne Flying B is gemaakt uit één stuk roestvrij staal.

Bentley Flying B

“Voordat de eerste mascotte werd gemaakt, bestonden de Bentley Wings in een tweedimensionale vorm. Wanneer W.O. Bentley begon zijn autobedrijf in 1919, hij had een logo nodig dat zijn zoektocht samenvatte om de grenzen van prestaties te verleggen”, schrijft Bentley. “Hij wendde zich tot zijn vriend F. Gordon Crosby, de beroemdste autokunstenaar van de vooroorlogse jaren, die verre motorraces en continentale tochten tot leven bracht.”

Zoals we weten van andere automerken, zoals Bugatti, is er behoorlijk veel tijd nodig om z’n klein embleem te creëren. In het geval van Bentley, kost het maar liefst 11 weken om het Flying B te voltooien. Voor montage wordt het embleem naar WCM Europe Ltd in het Verenigd Koninkrijk gestuurd. Men zorgt daar dat de Flying B uitgerust wordt met  kristallen acrylvleugels, bedrading en kleine LED’s.

Sterkste kwartaal in de 103-jarige geschiedenis van het automerk

Bentley rijdt een glorieuze toekomst tegemoet, want de cijfers liegen er niet om. In de eerste drie maanden van het jaar stegen de bedrijfswinsten met 162% tot $ 179 miljoen (€ 170 miljoen), zo blijkt uit het kwartaalcijfersoverzicht 2022 Q1 van het luxe automerk. Dat is 162%  meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar en tegelijkertijd het sterkste kwartaal in de 103-jarige geschiedenis van het automerk