Karwan Talei, beter bekend als Joey Bravo, begon zijn carrière in 2016 met het maken van YouTube video’s. Dit deed hij samen met Kwaaivines, Armoowasright, Snapking en Famke Louise. Samen vormde de Almeerse groep de AWR SQUAD, die in 2016 en 2017 furore maakte met zogeheten prankvideo’s. Inmiddels is de groep al een paar jaar uit elkaar en timmert Joey Bravo zelfstandig aan de weg als ondernemer en influencer.

Begincarrière van Joey Bravo

‘’Ik begon op jonge leeftijd eigenlijk al een beetje met ondernemen. Ik had middels het spel RuneScape een verdienmodel gemaakt, waar ik uiteindelijk € 10- tot € 20.000 mee heb verdiend. Van dat bedrag heb ik op 16-jarige leeftijd mijn eerste auto gekocht, een BMW 5-Serie’’, zo Bravo hij in de Lotgenoten Podcast.

Toen hij vervolgens besloot deel te nemen aan de AWR SQUAD en video’s met hen begon op te nemen werd hij al gauw bekend onder de jeugd. “We gingen video’s maken, behaalden veel views en werden in één klap bekend.” Maar naarmate de jaren begon te tellen, voelde hij aan dat het een andere kant op moest gaan.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Joey Bravo 💥🕊 (@bravo)

De 25-jarige begon met trainen voor het Boxing Influencers en naar eigen zeggen heeft dat zijn leven écht veranderd en omschrijft als de beste keuze die hij ooit heeft gemaakt.

Dropshipping en e-commerce

Joey zat middenin zijn voorbereiding voor Boxing Influencers. Hij trainde elke dag, drie maanden lang, twee keer per dag. ”Ik ging er echt 1000% voor. Maar in de loop van de partij wist ik wat voor bedrag ik ging krijgen. Mijn trainer zei: ‘’allemaal leuk en aardig dat bedrag, maar wat ga je daarna doen?’’.

Volgens de influencer was dat het moment waarop hij aan het denken werd gezet. ”Ik wist dat ik mijn doelen en ambities niet ging behalen met alleen kickboksen. Op een gegeven moment scrolde ik door m’n Instagram, en zag ik een aantal advertenties van bekende dropshippers. Toen ben ik me daar een beetje in gaan verdiepen. Inmiddels ben ik al een jaar of zes aan het ondernemen”, legt hij uit.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Joey Bravo 💥🕊 (@bravo)

Joey zocht daarna contact met mensen waarbij hij zich naar eigen zeggen niet echt thuis voelde. ”Maar mijn doel was erachter komen wat zij doen, en hoe ze geld verdienen. Ik heb met hun bepaalde dropships afgesproken, en toen kwam ik erachter dat jongens vanaf hun zolderkamer €30- tot €40.000,- verdienden, waar ze een winst van €5- tot €7000,- over behaalden. Dat moest en zou ik beter kunnen”.

De ondernemer vertelt op dat moment nog geen geld te hebben voor een eigen merk. ”Ik stippelde een gameplan uit voor mezelf om genoeg geld te verdienen zodat ik mijn eigen serieuze onderneming zou kunnen starten. Dus dat heb ik gedaan”. In de coronapandemie verdiende hij naar eigen zeggen € 100.000 in twee dagen met de verkoop van handgel. ”Van dat geld heb ik een paar gefaalde brands opgezet en uiteindelijk bij Astos uitgekomen.’’

Astos, het horloge- en brillenmerk van Joey Bravo

Bravo begon te opereren onder de naam Gamo, maar iemand misgunde hem en claimde die naam. Een ezel stoot zich niet twee keer tegen dezelfde steen en bij de oprichting van Astos besloot hij als eerste de naam patent te claimen. “Astos is gewoon een freestyle naam, het merk zelf staat voor hoge kwaliteit horloges en brillen, maar die wel betaalbaar zijn.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Joey Bravo 💥🕊 (@bravo)

“Dat was het falen, de slapeloze nachten en de ruzies allemaal waard”

Volgens Joey is het eerste half jaar het moeilijkst voor hem geweest. ”Ik had het geluk dat ik ook enige bekendheid had als influencer, waardoor ik wel al het één en ander verkocht. Ik was toen zelfs nog een beetje bezig met dropshipping en had geen eigen modellen en visie. Op een gegeven moment heb ik de knop omgezet en ben ik eigen designs gaan maken, heb ik leveranciers gezocht die alleen voor mij wilden leveren en heb ik patent gezet op de designs. Ik merkte dat toen ik alle formules had, het begon te lopen”.

Naar eigen zeggen zit hij met zijn bedrijf inmiddels al op 200% winst ten opzichte van vorig jaar. En ze blijven blijft groeien. “Met als kers op de taart de Lamborghini Aventador die ik vorig jaar heb gekocht. Dat was het falen, de slapeloze nachten en de ruzies allemaal waard.” Iedereen heeft z’n mening klaar over de jonge ondernemer, maar we kunnen er niet omheen dat dit enorm knappe prestaties zijn.

Luister of kijk de volledig podcast hieronder.